Friday, February 13, 2009

Eindelijk een huis

Jullie hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk heb ik tijd voor een update, maar ik heb dan ook wat te vertellen. Wat een aparte weken zijn het geweest, maar het resultaat is er, ik heb eindelijk woonruimte in Singapore.

Uiteindelijk toch een bod gedaan op een appartement wat ik heel leuk vond, maar toen begon het. De agent had een richtprijs aangegeven waarvoor het mogelijk wel te huren zou kunnen zijn. Een bod gedaan, maar werd te laag gevonden. Vervolgens duurde het heel lang voor er weer antwoord kwam vanwege Chinees nieuwjaar. Blijkbaar zijn er nogal wat landlords Chinees hier en dat maakt het er niet altijd makkelijker op.

Eerst begon de agent tegen te stribbelen. Ze had nl een prijsindicatie gegeven, maar achteraf wist ze niet of die nog wel zo reƫel was en wilde ze dus eigenlijk de prijs omhoog drijven (lees: haar inkomen is afhankelijk van de commissie die ze krijgt wat weer een percentage is van de maandelijkse huur). Toch voet bij stuk gehouden en niet boven de prijs gaan zitten die ik wilde betalen.

Vervolgens kwam er toch de Letter of Intent wat een eerste stap op weg naar het huren van een appartement is. Bij het tekenen, van de Letter of Intent, stort je vaak een maand borg. Afhankelijk van duur van het huurcontract (1 of 2 jaar) betaal je in het eerste geval alleen nog 1 maand huur en in het tweede geval nog 1 maand borg en 1 maand huur.

Na de niet al te spoedige reactie(s) van de landlord kwam er toch eindelijk een contract. Daarin een huurprijs afgesproken en nadat ik het getekend had, begon het feest weeer van voor af aan opnieuw. De landlord vond de prijs te laag en wilde in het tweejarig contract een dubbele diplomatenclausule op laten nemen dat beide partijen het recht hebben om de huur open te breken na een jaar dan wel de prijs te heronderhandelen. Op zich dacht ik nog: “Dat is leuk” zeker als het twee kanten op kan. De onroerend goed markt is hier namelijk niet meer wat het een half jaar geleden was. Er is redelijk wat beschikbaar en prijzen zijn al redelijk om laag gekomen en de verwachting is dat dat nog wel 1 tot 2 jaar aan kan houden. Nadeel was alleen dat men niet wilde aangeven wat dan acceptabel materiaal is om als basis te gebruiken voor de heronderhandeling. Het maakt namelijk qua prijs nogal uit of je hier een appartement op bij voorbeeld de 10e etage hebt of op de 60e etage. Verder dan marktprijzen als acceptabele maatstaf kwamen we niet. Na een beetje doorvragen kwam echter de aap uit de mouw en de enige achterliggende bedoeling van die dubbele diplommatenclausule is dat de landlord na een jaar de huurprijs wilde verhogen.

Daar was ik het dus niet mee eens. Alternatief was een 1-jarig contract, maar dan met 2 maanden in plaats van 1 maand borg. Nog even overlegd met iemand die er verstand van heeft en die verzekerde me daar vooral niet op in te gaan. Landlords schijnen nl aan het eind van de huur zo ongeveer met een vergrootglas door het huis te gaan en ieder krasje is kassa voor de landlord.

Toen ben ik heel boos geworden en gezegd dat het of 1 jaar met 1 maand borg moest zijn of 2 jaar met 2 maanden borg en dat ik binnen een half uur een antwoord wilde hebben omdat ik anders de volgende dag om half 9 ’s ochtends mijn borg terug zou komen halen en daarna het gesprek verbroken.

De trucjes die ze hier toepassen zijn dat ze eerst wachten tot je je borg betaald hebt en dus denkt dat je geen mogeliijkheden meer hebt en daarna gaan ze vanalles proberen om je toch meer te laten betalen. Dus er zijn momenten dat je je afentoen wat harder op moet stellen. Al is dat nog wel een beetje aanvoelen wanneer het wel en niet kan.

Uiteindelijk kwam er 2 minuten voor het verstrijken van het door mij geestelde ultimatum een antwoord en zijn we dus 1 jaar met 1 maand overeengekomen wat op zich misschien niet ongunstig is gezien de markt en verwachte marktontwikkelingen.

Kort daarop mijn contract getekend en toen ik alles getekend had, begon de agent over een tentants-commission agreement die ik moest tekenen. Aangezien zij zo goed werk had gedaan en zo’n mooie deal had onderhandeld vond ze dat ze wel recht had op minimaal 1 maand huur als commissie. Ik weet niet veel van Singapore, maar het grootste deel van de agents hier krijgen commissie van de landlords. Dus dat heb ik dan ook geweigerd met de boodschap dat als het zo moet ik het contract wel mee terug zou nemen en alsnog mijn borg zou komen halen. Dit is weer zo’n trucje wat ze proberen als je getekend hebt. Na een paar boze woorden van mij, ging dan die agreement ook ineens vrij snel van tafel. Vervolgens de eerste maand huur voldaan en toen wachten op de sleutel. Heb vorige week het contract getekend en wilde de 7e mijn spullen laten bezorgen tot ik de dag ervoor zelf maar even belde wanneer ik toch de sleutel kon komen halen. Tot mijn verbazing werd me toen medegedeeld dat het appartement nog niet klaar was. Ik was hier niet heel erg blij mee, maar goed het was ook allemaal wel wat kortdag. Afgesproken om de 9e sleuteloverdracht te hebben zodat ik er de 10e in kon. Helaas kreeg ik weer tegen het einde van de dag te horen, nadat ik zelf belde, dat het appartement nog niet klaar was. Men was nog bezig met het repareren van de defects. Wat op zich best raar is voor een nieuw appartement.

Woensdag stonden de verhuizers op de stoep met zijn 5’en en alles ging redelijk goed. Inmiddels staan ook al mijn meubels erin en voelt het eigenlijk als thuis. Wees gerust de fotocollage heeft een mooie plaats gekregen :-).

Wel meteen een probleem met de wasmachine. Eerst ging de transportbeugel er niet uit. Daar moest de volgende dag iemand van Miele voor langskomen. Niemand komt hier echter alleen, dus ook zij niet. 3 man voor de deur. Wasmachine gemaakt en aangesloten. Daarna kon ik dus eindelijk wassen, dacht ik. De afvoer van de wasmachine hadden ze mooi aangesloten op de afvoer in huis. Wasmachine aangezet. Alleen aan het eind van het wassen stond de helft van de vloer onder een mooi laagje water. Aangezien ik niet direct kon zien waar het vandaan kwam (in de lekbak die ik onder de wasmachine heb staan, zat nl geen druppel water) eerst alles maar opgegeruimd en daarna opnieuw geprobeerd. Daarna werd het euvel al snel duidelijk. Er was iets mis met de afvoer. Op het moment dat de afvoer van de wasmachine het water in de andere afvoer (die van het huis zelf) pompte kwam het er ook net zo hard weer uit. Inmiddels is de maintenance crew geweest vandaag en hopelijk is het nu opgelost.

Bij deze is dus mijn nieuwe adres

2 Marina Boulevard
The Sail, #18-01
Singapore 018987




2 comments:

  1. hee edje
    het zit je nie allemaal mee hee
    maar jij red het wel xxx
    heb je ook al een 06
    kan ik bellen af en toe
    kweenie of je daar op zit te wachten hahahaha
    groetjes xxxxxx
    marianne

    ReplyDelete
  2. Hey Edje,

    GEFELICITEERD! Tiger of BeerLao voor je verjaardag of verlang je nu al naar de Juupkes?

    Wanneer komt de update weer?

    Grt Soof en Bram

    ReplyDelete