Saturday, June 13, 2009

Wharton op bezoek in Singapore

Eind mei was het zo ver. De tweede bezoeker zou naar Singapore komen. Een goede vriendin van mij die tot voor kort woonde en werkte in New York volgt nu een MBA op Wharton. De laatste 2 weken van mij en de eerste paar dagen van juni waren gepland voor een studietrip waarbij een groep van ongeveer 40 studenten een deel van Zuid Oost Azie zou bezoeken (o.a. Thailand, Vietnam, Indonesie en Singapore), waarbij mij gevraagd werd om een deel van het gezelschap rond te leiden.

Ik woonde er toen tenslotte al 4,5 maand dus ik werd geacht de stad en alle leuke plekjes goed te kennen. Na wat over en weer mailen en suggesties met betrekking tot wat men wilde doen en zien afgesproken bij hun hotel en redelijk ad hoc uiteindelijk besloten waar we heen zouden gaan. Uiteindelijk een groepje van een man of 10 opgetrommeld die wel heel erg graag echt “lokaal” wilden gaan eten.

Dus vanaf Orchard in de metro gestapt en op naar Lau Pa Sat (de foodcourt hier om de hoek waar ik woon). Toen kwamen er al een beetje rare gezichten. Blijkbaar hebben heel veel mensen die op die school zitten een tijd bij een bank of een andere financiele instelling gewerkt waar ze goed verdiend hebben en dan is het voor Amerikanen bijna ondenkbaar om de metro te pakken. Waar heb je anders taxi’s voor? :-)

Bij een MBA draait alles om groepswerk en onderlinge overeenstemming. Dus bij Lau Pa Sat aangekomen, moest er dus besloten worden wie wat wilde eten. Na een kwartier van overleg had er nog niemand eten en heeft een deel uiteindelijk maar wat voor zichzelf besteld, wat op zich erg amusant was om te zien.

Daarna heb ik ze meegenomen naar de Screening Room (een bar op Club Street met een mooi dakterras). Het is ongeveer 10 minuutjes lopen van Lau Pa Sat en onderweg kun je mooi wat van de stad zien (stukje skyline, het central business district en China Town). Dat was blijkbaar ook niet zo’n goed idee. Amerikanen houden nu eenmaal ook niet van lopen. Er schijnt een gezegde zijn dat als een Amerikaan 2 blocks (in Amerikaanse steden is alles vierkant en zijn alle straten “blocks”) verderop moet zijn hij of zij het nog wel wil overwegen om te lopen maar dat er voor 3 blocks toch echt een taxi gepakt wordt.

Daar aangekomen op het dakterras is het uitzicht erg mooi over een deel van de stad. Ik heb nog geopperd aangezien drank in Singapore niet goedkoop is of ze wilden overwegen om bijvoorbeeld geld uit te leggen samen of ieder voor zich in plaats van rondjes geven, maar we stonden nog niet aan de bar of de credit cards vlogen al over en weer. De Amerikaanse credit card cultuur blijft merkwaardig of alle studenten daar hebben gewoon te veel geld. Ik probeer er nog steeds achter te komen wat het nu is. :-)

Daarna terug naar de Butter Factory (gelegen aan de Fullerton Pier) wat weer vlak bij mijn appartement is. Lopen was duidelijk geen optie deze keer. Dus met zijn allen in 2 taxi’s en naar de club. Helaas kwamen daar een paar mensen niet binnen (slippers mag nu eenmaal niet in sommige clubs).

Na lang praten (er zaten blijkbaar studiegenoten binnen, maar men kon ze niet bereiken) en niet iedereen had zin om entree te betalen (vrouwen mochten gratis binnen, maar voor mannen gold een entree van omgerekend 15 Euro. Nadat enkele dames naar binnen waren gegaan en met niet al te positieve verhalen over de sfeer terugkwamen zijn we doorgegaan naar Clarke Quay. Dit keer wel te voet omdat het in het verlegde van Boat Quay (ook allerlei leuke barretejes) ligt en dat weer in het verlengde van de Fullerton Pier ligt. Daar aangekomen hebben we nog een paar drankjes gedaan. Vervolgens toen het daar rustiger werd, wilden er een aantal nog naar een ander uitgaansgebied. Ik heb ze begeleid naar de taxi’s en tegen de taxi chauffeur uitgelegd waar ze heen wilden. Vervolgens zijn ze vertrokken en ben ik naar huis gegaan om te gaan slapen. De volgende dag moest ik ze weer rondleiden maar natuurlijk wel gewoon werken.

De tweede avond hoorde ik dat de mensen die nog naar dat uitgaansgebied geweest waren het erg gezellig gehad hebben. We zijn toen met een paar mensen naar Villa Bali geweest. Enkele foto’s van Villa Bali kunnen jullie zonder bij het verhaal over mijn verjaardag. Daar heerlijk gegeten en een paar wijntjes gedronken. Vervolgens terug naar Clarke Quay om een laatste drankje te doen en ze daar weer op de taxi gezet terug naar hun hotel. Vrijdag zijn ze in de loop van de dag vertrokken naar Bali voor een lang weekend vakantie op Bali waarna ze doorgegaan zijn naar Jakarta. Ik had de uitnodiging om mee te gaan, maar die heb ik maar aan me voorbij laten gaan.

Het waren twee erg leuke avonden. Zeker gezien de duidelijke en meer subtiele cultuurverschillen tussen Amerikanen, European en Aziaten. Daarnaast was het erg leuk om na dik een jaar weer bijgepraat te hebben en ik ben zeer benieuwd naar de overige verhalen van de studietrip.

No comments:

Post a Comment