Wednesday, September 23, 2009

Sightseeing in Hanoi

Zondag uitgeslapen en ontbeten. Daarna wat stukken gereviewed. Deze moeten maandag aangepast worden en ik was er nog niet aan toegekomen om het tee doen. Dus dat was een mooie gelegenheid om het eten even te laten zakken.

Daarna de taxi gepakt naar het centrum en uitgestapt bij 1 van de meren. Helaas had ik deze keer niet een gedetailleerde kaart met alle bezienswaardigheden erop, dus heb ik op een minikaartje van het hotel en mijn eigen instinct moeten vertrouwen.

Het verkeer blijf me wederom verbazen. Dat had ik deze week al eerder gehad op weg naar een clientbespreking. De hele straat stond vast. Wat was er gebeurd. Blijkbaar was er iets gebeurd tussen een van stadsbussen en een brommer wat nogal hoog was opgelopen. De chauffeur van de bus en de bestuurder van de brommer besloten in ieder geval om het openlijk op midden op een van de drukste straten van Hanoi maar even letterlijk uit te vechten. Dat er een hele bus met passagiers zonder chauffeur staat te wachten is dan van minder belang. Dat er daarachter een hele file staat is nog van veel minder belang.

En wat doen Vietnamezen als hun weghelft vaststaat. Dan pakken ze de eerste baan van de tegenliggers en als die dan ook vaststaat wordt er nog een baan van de tegenliggers geannexeerd. Dus in no-time stond zo goed als alles vast. Zondag idem dito. Weer een confrontatie tussen een brommer en een buschauffeur. Deze keer bleef het gelukkig bij een woordenwisseling en bleef de chauffeur in de bus.

De stad op zich is heel apart en ik kan er moelijk grip op krijgen. Het is heel erg uitgesrekt en zonder goede kaart is het moeilijk om alle bezienswaardigheden te vinden. Voor mijn gevoel ben ik zover mogelijk richting de rivier gelopen. Daarvoor moest ik eerst de “snelweg” die door Hanoi loopt oversteken. Daarna liep ik vast in een woonwijk. De wijk was heel oud en de straatjes waren heel smal. Dus de “snelweg” maar weer terug overgestoken en nog wat rondgeloppen in de stad.

Vervolgens de laatste kilometers teruggelopen naar het hotel en nog wat van de stad en de hectiek opgesnoven. Daarna eenvoudig maar lekker gegeten, heerlijk gedoucht en tijdgemaakt om mijn ervaring van deze week vast te leggen.
Old Hanoi
Old Hanoi
De ingang naar een Chinese tuin
De poort van de Chinese tuin
Een tempeltje bij de ingang van de Chinese tuin

No comments:

Post a Comment