Monday, March 8, 2010

1 jaar in Singapore

Terug in Singapore kon het aftellen beginnen. 14 januari 2010 was ik precies 1 jaar in Singapore. Dat is dan een mooi moment om de balans op te maken over het afgelopen jaar. Wat heeft 1 jaar in het buitenland me wel en ook wat heeft het me niet gebracht.

Het afgelopen jaar is eigenlijk redelijk snel gegaan. Het is niet dat ik me mijn aankomst nog als de dag van gisteren herinner, maar het is wel redelijk snel voorbij gegaan.

Voor wat betreft werk is het geen gemakkelijk jaar geweest. Ik heb een hele mooie uitdaging gekregen door een tijdje in Vietnam door te mogen brengen waar ik enorm veel gezien en toch ook wat geleerd heb. Singapore was een stuk lastiger. Zeker ook gezien het feit dat de economische omstandigheden niet echt meewerkten, wat toch zijn weerslag heeft op de werkvloer. Door de vele nationaliteiten en de algehele cultuur in Azie is het hier een stuk competitiever. Er zijn weinig Nederlanders die ik in de Big 4 gezien heb die supercompetitief zijn. Daarentegen weten veel mensen dat ze in Azie moeten zijn om dat daar de economische ontwikkeling voor de komende jaren gaat gebeuren. Hier liggen toch net iets meer opportunities dan in Europa. Het was duidelijk te zien dat er hier al weer redelijk wat mensen aangenomen werden (o.a. banken en advieswereld) terwijl er in Europa nog volop mensen ontslagen werden.
Nederlanders zijn in ieder geval niet zo open-minded en subtiel als dat we zelf denken dat we zijn. Nederlanders zijn er direct, soms op het botte af en een groot deel zoekt elkaar op. Daar is niks mis mee, maar die mensen staan op een andere manier in het leven. Die zijn hier vaak voor een tijdelijke periode heen gestuurd en voor hen is het dus vooral een lange vakantie die ze moeten gebruiken om zoveel mogelijk te zien van de regio.

Prive is het ook een jaar met ups en downs geweest. Ik heb heel veel leuke mensen mogen ontmoeten waarmee ik veel leuke dingen heb kunnen doen (b.v. de hash en wat mensen waar ik vriendschappen mee opgebouwd heb). Je merkt wel dat sommige dingen ook erg oppervlakkig zijn. Waar veel mensen relatief open zijn in het begin verandert dat naar verloop van tijd. Zeker voor de mensen die hier langer zitten. Die hebben vaak hun eigen vriendenclub en willen best een keer iets doen, maar toch vooral niet te vaak. Je moet als je bij mensen aanhaakt ook vooral aangehaakt blijven. Toen ik door een lastige periode ging in het midden van het jaar stond mijn hoofd vooral niet naar uitgaan. Die mensen geven dan nu ook niet thuis als je een keer wat wil afspreken. Het advies is hier dan ook om het eerste jaar/anderhalf jaar zoveel mogelijk mensen te ontmoeten en daarna te gaan filteren, maar dat is eigenlijk meer een natuurlijk proces wat vanzelf gaat. Ook hier word je sterker van als mens.

Wat kan ik er verder over vertellen. Ik ben er inmiddels wel achter dat het leven in Azie me goed bevalt. Het weer is het hele jaar door uitstekend (was meteen meer dan een week echt goed ziek toen ik terugkwam). Ik hou ontzettend van Aziatisch eten (dumplings, noodles, rijst in allerlei variaties met vis en vooral vlees). Het feit dat je iedere avond op het terras kunt zitten geeft iedere dag weer een beetje een vakantiegevoel. Het is heerlijk om van de “van 9 tot 5” mentaliteit af te zijn en verder is het een hele mooie uitvalsbasis om van hieruit veel te reizen. Dat is in ieder geval een van mijn goede voornemens.

Een aantal andere dingen zijn natuurlijk ook waar. Er was ook tijd dat het wat minder ging met me hier in Singapore (zowel zakelijk als prive). En ja dan voel je je inderdaad heel alleen, omdat er dan geen familie of vrienden zijn waar je je verhaal bij kwijt kunt. Vriendschappen hier zijn in zijn algemeenheid toch net iets oppervlakkiger dan “back home” en iedereen kent iedereen hier dus je moet heel erg oppassen wat je tegen wie vertelt.

Al met al kan ik concluderen dat een jaar is wat ik zeker niet had willen missen en ik zie het als een uitdaging om er dit jaar een beter jaar van te maken.

No comments:

Post a Comment