Monday, April 5, 2010

Chinees nieuwjaar

Het weekend van 13 -14 februari is dit jaar het belangrijkste weekend voor de Chinese gemeenschap omdat dan het Chinese nieuwjaarsfeest gevierd wordt. Overal werden de straten weer mooi versierd en teksten opgehangen: “Gong Xi Fa Cai”. Wat je ook veel hoort is “Kung Hei Fat Choy”. Waar Gong Xi Fa Cai meer de traditionele betekenis heeft van gelukkig nieuwjaar zoals wij dat kennen in de Westerse wereld betekent Kung Hei Fat Choy, meer iets in de zin van “congratulations and be prosperous” (gefeliciteerd en alle geluk en voorspoed toegewenst, iets wat ik wel kan gebruiken dit jaar :-)).

Zaterdag de 13e hadden we eerst een bestuursvergadering van de hardloopgroep waar ik heen moest aangezien ik dit jaar in het bestuur zit. Daarna terugegaan naar het appartement. De Australische buurman smste nog om wat te gaan drinken bij de bar op de begane grond. Dus daar nog maar even aangeschoven voor een drankje.

Ik had ook iemand uitgenodigd om het vuurwerk in de baai (Marina Bay) te komen bekijken aangezien ik vanuit mijn appartement een mooi uitzicht over de baai heb waarin het vuurwerk wordt afgestoken.

Dus nog even een paar biertjes gaan halen in de supermarkt in Lau Pa Sat (heerlijk dat alles hier 24 uur per dag open is J en daarna naar boven om het vuurwerk te gaan bekijken. Helaas duurde dat maar goed 10 minuten maar het was wel erg mooi. Alles in Singapore is gereguleerd. Dus het moest beperkt blijven tot inderdaad een minuut of 10.

Dit jaar is het jaar van de tijger (Fu). Ik heb me nog niet genoeg in de Chinese astrologie verdiept, dus ik weet niet precies wat het inhoudt, maar alles heeft hier met geluk en voorspoed te maken. Ik had recent een lunch en daar werd Yu Sheng geserveerd. Yu Sheng is een salade die je moet “tossen”. Volgens mij is het Nederlandse woord mixen. Er liggen in ieder geval een aantal verschillende dingen op een groot bord en alles heeft een eigen betekenis. Veel heeft te maken met geluk en voorspoed. Iedereen krijgt dan stokjes. De bedoeling is dan om met zijn allen de salade te mixen. Dus met je stokjes een deel vastpakken, hoog boven het bord optillen en dan losschudden boven het bord. Dit doe je dan samen als groep waarna je de salade opeet.
Het Chinees nieuwjaarsfeest duurt altijd een week of 2. Dus er rijden dan nog zeker 2 weken pick-ups door de stad met in de achterbak kleurrijk verkleedde mensen, met trommels en ander slagwerk.

Heel leuk om te zien en weer net even een andere ervaring dan vorig jaar.

No comments:

Post a Comment