Monday, April 12, 2010

Hong Kong

Na een weekendje in Singapore doorgebracht te hebben met mijn gast, was het het weekend erop mijn beurt om naar Hong Kong te gaan. Mijn eerste trip van het nieuwe jaar en ik had er ontzettend veel zin. Het ticket was geboekt de vliegtijden waren erg gunstig. Vroeg vertrekken in Singapore en laat vanuit Hong Kong terug.

Eenmaal in het vliegtuig valt meteen het verschil op. Ik vloog met United Airlines. United is net als Singapore Airlines onderdeel van Star Alliance, oh wat is het verschil groot. Ik ging zitten en de stoelen zijn een stuk minder comfortabel. Ik had geen eigen videoscherm en de services was ook niet om over naar huis te schrijven. Dan merk je meteen dat je bij Singapore iets meer betaalt, maar er toch zeker ook heel wat comfort voor terugkrijgt.

Gelukkig was het vliegtuig bijna leeg dus had ik alle ruimte. United vliegt namelijk vanuit Saigon en Singapore naar Hong Kong en van daaruit door naar de US. Vlak na de take off kregen we ontbijt of iets wat daarvoor door moest gaan. Een lunchbox met 2 cakejes en een schaaltje fruit (en dat voor een vlucht van bijna 4 uur). Alle keren dat ik met Singapore airlines gevlogen heb naar Saigon wat net anderhalf uur is, kreeg ik nog warm eten. Na het eten het toilet met een bezoekje vereerd. Toen ik de papieren handdoekjes weg wilde gooien en iets te hard op het deksel van de prullenbak drukte, viel het deksel meteen naar beneden in de stortkoker. Toen ik terug ging zitten en mezelf op de stoel naast me draaide viel het zitgedeelte eraf. Het was dus heel duidelijk een oude kist en dan te bedenken dat hij vanuit Hong Kong nog zeker 10 tot 12 uur moet vliegen naar de US. Dat geeft de burger moed zeg ik dan.

Eenmaal aangekomen in Hong Kong ben je meteen in een andere wereld. Alles is veel meer “Chinees” dan in Singapore. Alhoewel ik moet toegeven dat ik tot grote ergernis zeker een uur in de rij gestaan heb bij de immigration. Gelukkig is het visa-on-arrival. Nadat ik door immigration was, was de bagageband al leeg en stond mijn koffer op me te wachten. Ik had een instructielijstje mee gekregen inzake wat ik moest doen en hoe ik moest reizen. Dus het was op naar de MTR. De MTR is een trein die je vanaf het vliegveld naar Central (centraal station in Hong Kong centrum) brengt. Het grappige was dat je aan een rij lampjes in de coupe kon zien hoever je nog van een bepaald station verwijderd was.

Wat me meteen opviel was dat Hong Kong enorm heuvelachtig was en groen. Ik had verwacht dacht dat het een betonnen “jungle” zou zin a la downtown Manhattan, maar dat viel enorm mee.

Vanaf het station (Central) de taxi genomen in binnen een minuutje of 10 was ik op de plaats van bestemming. Je merkt meteen dat je in een andere wereld bent aangezien alles in Hong Kong veel gejaagder gaat. Mensen rijden aggressiever in het verkeer en alle straten zijn een stuk smaller.

Ik had verhalen gehoord dat Hong Kong erg smerig zou zijn, maar het zijn met name de gebouwen die er aan de buitenkant oud uitzien en wel een likje verf kunnen gebruiken dan dat het nu echt ontzettend smerig is. De straten zijn relatief schoon op Hong Kong Island, maar vanwege het feit dat de gebouwen eruit zien alsof ze aan de buitenkant wel een opknapbeurt kunnen gebruiken in combinatie met het feit dat het weer in januari eerder grijs is dan erg zonnig, ziet het er wat somberder uit.

Kijk je echter net iets verder naar het leven op straat. Dan merk je dat er heel veel buiten geleefd wordt en dat Hong Kong 24/7 socializen is. Heel veel uiteten of met vrienden / bekenden / (zaken)relaties iets eten of drinken in een bar of restaurant. Het idee van een foodcourt kennen ze in ieder geval niet in Singapore. Het is allemaal net een paar graadjes chiquer.

Omgekleed in het appartement, waar ik zou verblijven en daarna afgesproken om te gaan lunchen met de persoon waar ik te gast was. Voor haar was het namelijk een gewone werkdag. Daarna nog met iemand anders ergens anders in de stad koffie gedronken en vervolgens nog een meeting.

Daarna was het tijd om te gaan eten en te stappen. Aangezien ik 04.00 opgestaan was om naar het vliegveld te gaan, was het beste er rond 02.00. Besloten naar huis te gaan, alhoewel de gastvrouw het daar eigenlijk niet helemaal mee eens was. Onder het motto niemand gaat in Hong Kong voor 06.00 slapen, zouden we nog terug gaan. Heb er vriendelijk voor bedankt en gezegd dat we de volgende dag de schade wel in zouden halen en mijn bedje opgezocht. Al met al een geslaagde eerste dag in Hong Kong.

No comments:

Post a Comment