Monday, June 21, 2010

“The Experience”

Nadat afgelopen jaar de nadruk vooral op werk lag, heb ik besloten dit jaar wat meer te reizen en te gaan genieten. Het is alleen wel dat ik wat meer diversiteit in mijn bestemmingen aan moet brengen want 3 keer in 3 maanden naar Hong Kong is misschien wat te veel van het geode, maar Hong Kong is wel een hele leuke plek om te verblijven. Dus inderdaad voor de derde keer in 3 maanden naar Hong Kong. Deze keer voor een surpriseparty ter ere van iemand’s verjaardag.

Deze keer was ik in de gelegenheid om te genieten van “The Experience”, in ieder geval zo heeft Singapore Airlines het volgens mij een tijdje geadverteerd, vliegen met de Airbus A380, wat momenteel het grootste passagiersvliegtuig ter wereld is. En ik moet toegeven het is inderdaad een kolossaal vliegtuig met 2 volledige lagen voor passagiers. Het vliegtuig lijkt misschien niet zo groot, maar het valt meteen op hoe groot het is, zodra het naast een Boeing 747-400 (met het bekende “dakje”) staat. Dan zie je meteen dat een Airbus A380 toch best wel groot is. Ik had een plaatsje op de achterste rij op de bovenverdieping. Dat is overigens de plaats waar ik het liefste zit (zo ver mogelijk achteraan). De staart van het vliegtuig blijft namelijk altijd het meest in tact bij een crash. Het is met name het deel rond de vleugels wat erg kwetsbaar is.

Nu had ik niet heel erg denderend geslapen, maar ik wilde toch graag de hele vlucht gebruiken om “The Experience” te ervaren. Het bizarre is overigens dat het vliegtuig 4 compartimenten heeft. Economy class waar de gewone mensen reizen (zo ook ik). Business Class, First Class (nog luxer dan Business Class) en Suites, waar je dus je eigen slaapkamer met bed hebt. Luxe kent geen grenzen blijbaar. Daarnaast is het altijd erg prettig om het Singapore Airlines te vliegen. De stewardessen zijn bloedmooi en erg vriendelijk, het eten is top en de service idem dito. Stewardess zijn bij Singapore Airlines is overigens geen gemakkelijke job. Deze dames moeten verplicht iedere maand op de weegschaal en zodra ze boven een bepaald gewicht komen, worden ze zonder pardon aan de grond gehouden of ontslagen. Hetzelfde geldt voor stewardessen die zwanger raken.

De vlucht zelf was overigens niet al te best. Veel turbulentie en met name de landing was erg slecht. Het voelde alsof het vliegtuig op de landingbaan gekwakt werd door de piloot. Daarna schudden het zo hevig dat het voelde alsof we beide kanten van de landingsbaan tenminste 4 keer gezien hebben. Achteraf had ik misschien beter een slaappilletje kunnen nemen, maar afgezien van de landing was het zeker een mooie ervaring.

De Airbus A380

No comments:

Post a Comment