Tuesday, June 1, 2010

Hong Kong 7s

Het laatste weekend van mart stond in het teken van de Hong Kong Rugby 7s. Dit schijnt, naar ik begreep van mensen die er meer vanaf weten of er eerder geweest zijn, een van de meeste geweldige evenementen in de regio te zijn.

Mijn “broer” van mijn hardloopgroep was in december naar Hong Kong verhuisd, dus dit was tevens een mooie gelegenheid om hem eens op te zoeken en te zie hoe het met hem gaat. Hij bood spontaan de logeerkamer van zijn appartement aan, wat het natuurlijk net even gemakkelijker maakt.

De avond en week voor mijn vertrek waren vrij druk. De avond voor mijn vertrek nog gezellig geborreld met een paar mensen. Dat werd vrij laat (02.00). Daarna moest ik nog even langs kantoor omdat daar mijn telefoonoplader lag en toen naar huis om mijn koffer te pakken. Zoals de meesten inmiddels weten staat het appartementencomplex waar ik woon naast kantoor, dus ik was zo thuis. Nadat de koffer ingepakt was, was het ongeveer 04.00. Aangezien mijn vlucht om 6.50 zou vertrekken, maar besloten meteen door te gaan naar het vliegveld. Daar zat ik uiteindelijk rond 6.20 in het vliegtuig.

Besloot maar meteen te vragen om mijn lunchbox. Inderdaad. United Airlines is nu niet bepaald de maatschappij met het hoogste service level, maar goed de vliegtijden zijn gunstig en ze vliegen redelijk goedkoop en ze zijn een Star Alliance lid net als Singapore Airlines, dus goed voor de airmiles. Alleen een fatsoenlijke maaltijd op een 3.5 uur durende vlucht is te veel gevraagd.
Aangezien ik besloten had te proberen wat slaap in te halen, heb ik mijn lunchbox opgeborgen in het bagagevak. Daarna een pilletje genomen en het eerste wat ik daarna voelde was dat het vliegtuig nogal schudde. Toen ik 1 oog half open deed om te kijken wat er aan de hand was, hoorde ik de steward omroepen: “Welcome to Hong Kong International Airport”. Het laatste half uur voor de take off, taxi’en, take off en de hele vlucht zijn dus helemaal aan mij voorbij gegaan. Heerlijk geslapen. Tijdens het taxi’en naar de gate nog snel mijn broodje en fruithapje opgegeten en daarna was het tijd voor fun.

Het metrosysteem in Hong Kong is best aardig. Je hebt 1 metrolijn die je vanaf het vliegveld aansluiting biedt op het overige metronetwerk in Hong Kong. De eindhalte van deze lijn is Central. Dat is ook de halte waar mijn “broer” me op zou halen. Ter verduidelijking, ik heb geen echte broer, slechts 1 zus. Mijn “broer” en ik hebben elkaar ontmoet tijdens het hashen in Singapore en voor alle Aziaten leken wij dusdanig op elkaar dat wij als (tweeling)broers aangezien werden. Na een paar weken hebben we de poging opgegeven en zij we als “broers” verder gegaan.

Nadat we mijn spullen bij hem gedropt hadden zijn we gaan lunchen. De stad was al redelijk in rugbysfeer. Voor de 7s zouden beginnen was er namelijk al een ander toernooi bezig. Het is moeilijk voor te stellen, maar er zijn redelijk wat mensen invliegen van all over the world voor de Hong Kong 7s. Het evenement is mega. Na de lunch een rondje door de stad gewandeld en afgesproken met de Vietnamese dame waar ik eerder op bezoek was geweest in Hong Kong. Zij zou namelijk kaartjes regelen. Daarna naar het stadion gegaan. Het toernooi was al in volle gang. De “South stand” oftewel de Zuidtribune is eigenlijk de plek waar het zich allemaal afspeelt. Gelukkig was de rij niet zo lang en konden we vrij snel op die tribune terecht. Daarna genoten van mooi rugby en uiteraard alcohol.

De 7s is een 7 tegen 7 spelvorm. Wedstrijden duren 2 keer 5 minuten en het spel ligt bijna nooit stil. Dus het spel gaat heel erg op en neer en is pas beslist nadat de laatste bal uitgaat. Dus als de klok op 0.00 staat en de bal nog steeds in het veld is, wordt er doorgespeeld totdat de bal buiten het veld wordt gebracht of er gescoord wordt. Daarnaast is het hele toernooi vergelijkbaar met carnaval. Heel veel mensen dragen de meest vreemde kostuums.

Nadat de vrijdagwedstrijden afgelopen waren nog even de stad ingegaan en afgesproken met andere mensen om nog een drankje te doen. Heerlijk geslapen en zaterdag hetzelfde gedaan. Naar het stadion, genieten van de rugby en de alcohol en ’s avonds de stad in. Zondag was hetzelfde. Alleen voor zondag had mijn buurman uit Singapore (“Eten bij de buren”) een kaart achtergelaten voor mij voor de VIP box. Hij werkt voor een bank hier in Singapore. Nadat ik de kaart opgehaald had, was het nog even lastig om de box in te komen aangezien zowel hij als ik niet op de lijst met genodigden stonden. Gelukkig kende de gastheer de naar van de persoon die mij uitgenodigd had, dus alles was ok. Alleen was mijn buurman onvindbaar. Toen ik hem belde bleek dat hij al op het vliegveld was op de weg terug naar Singapore. Blijkbaar moest hij maandag werken. Grappig is wel dat eenmaal in de box je meer mensen ontmoet die uitgenodiigd zijn, maar zelf geen idee hebben wie de persoon is door wie ze uitgenodigd zijn. Ze doen zaken met iemand bij de bank, maar ze hebben de betreffende persoon nog nooit gezien of ontmoet.

Wat me enorm verbaasde aan het het hele evenement was de sfeer. Er waren zeker 20 teams aanwezig in het toernooi en dito supporters. Totaal bood het stadion plaats aan 40.000 supporters. Allen verschillende supporters staan door elkaar en er wordt echt ontzettend veel gedronken. En wat gebeurt er. Helemaal niks! Geen ruzie, geen opstootjes, geen vechtpartijen, helemaal niks! Mensen respecteren elkaar en hebben lol met elkaar. Dit begint op het veld. De gemiddelde rugbyspeler van een van de betere landen is over het algemeen 1,5 keer zo groot en breed als de gemiddelde voetballer en zeker net zo snel, doch niet sneller.

Bij iedere overtreding die gemaakt wordt of beslissing van de scheids is er geen commentaar, geen vervelende gebaren naar elkaar toe, spelers die achter elkaar aangaan, elkaar provoceren, etc. Als de scheidsrechter ze vermaant voor een overtreding, zeggen ze dankuwel en gaan ze weg.

Die hele sfeer van vriendschap en respect straalt af op hele toernooi en is iets waar heel veel andere sporten een voorbeeld aan kunnen namen.

De 7s wordt al een aantal jaren gehouden in Hong Kong. Het is als toernooi een onderdeel van een league met meerdere 7s toernooien aan de hand waar van een totaalklassement opgemaakt wordt. Binnen het toernooi in Hong Kong zijn er verschillende subtoernooien. Het team van Hong Kong won een van de subtoernooien na een belabberde poulfase. Dit was een van de eerste prijzen voor Hong Kong sinds lange tijd. Dus de sfeer was zeker top daarna. De overal finale ging tussen Samao en Nieuw Zeeland. Nieuw Zeeland stond lange tijd voor, maar in de laatste minuut kantelde de wedstrijd en maakte Samao de beslissende punten (try).

Wat natuurlijk niet kan ontbreken op ieder toernooi zijn de “aandachttrekkers”. Zo waren er iedere avond wel enkele mensen die na de wedstrijden het veld oprenden en enkele streakers. Dit hoort er nu eenmaal bij en ergens is het best grappig om te zien hoe 20 man security achter 1 persoon om rent over het veld. Deze mensen hebben in ieder geval altijd het publiek mee, maar uiteindelijk worden ze altijd opgepakt en afgevoerd.

De 7s in Hong Kong worden gehouden in het Hong Kong stadium. Het grappige aan dit stadion is dat dit stadion een aantal jaren geleden volledig vernieuwd is. Normaal zou je dan denken dat er voor een jaar uitgweken wordt naar een nieuw stadion, maar niets is minder waar in Azie. Een dag na de 7s werd het hele (oude) stadion platgegooid (vermoedelijk explosieven) en binnen jaar had men een heel nieuw stadion gebouwd op de plaats van het oude stadion en was het net op tijd klaar voor de volgende editie van de 7s. Over efficientie-waar-Europa-nog-wat-van-kan-leren” gesproken. : -)

Voor de liefhebbers zie onderstaande link voor een sfeerimpressie. Helaas is de site in het Engels, maar ik denk dat de beelden voor zich spreken.

http://www.hksevens.com/index.html

Het evenement is een echte aanrader om een keer te bezoeken. Mocht ik in de gelegenheid zijn, ga ik volgend jaar zeker weer.

No comments:

Post a Comment