Monday, June 7, 2010

White collar boxing

Via mijn buurman ontving ik een uitnodiging voor “White Collar Boxing”. Aangezien ik altijd wel in ben voor iets nieuws, nam ik deze uitnodiging graag aan. Ik wist alleen op voorhand niet helemaal wat het was. Wat ik wel wist was dat de dresscode “black tie” was. Ik vond dat op zich wel een grappige tegenstelling: “white collar vs. black tie”.

Black tie evenementen zijn meestal liefdadigheidsevenementen. Zo ook dit evenement. Kort gezegd komt “white collar boxing” op het volgende neer. Blijkbaar zijn er voorafgaand aan het evenement selectiewedstrijden gehouden waarvoor iedereen zich op kon geven. Uit alle mensen die zich opgegeven hebben, zijn daarna op basis van oefenpartijtjes en gewichtsklasses 14 mensen geselecteerd. Deze mensen zijn vervolgens 4-6 maanden door professionele boxtrainers getraind om het vervolgens tegen de vooraf geselecteerde tegenstander (op basis van gewichtsklasse) op te nemen. De voorwaarde om deel te mogen nemen was echter wel dat men in het verleden op wedstrijdniveau de sport uitgeoefend heeft.

Het mooie van het evenement is dat alle deelnemers een baan hebben en dit dus naast hun werk doen. Het voordeel van het feit dat deze mensen werken, is dat de bedrijven waarvoor zij werken op basis van hun selectie het evenement sponsoren.

Ik had helaas de uitnodiging niet goed gelezen. Het evenement vond plaats in Suntec en ik had niet verder gelezen dan “Grand Ballroom”. De D&D van ons bedrijf vond ook plaats in de “Grand Ballroom” maar dan in het Raflles Convention Center (Swissotel). Nu liggen beide locaties op een steenworp afstand van elkaar. Het is een kwestie van de straat oversteken en 300-400 meter lopen, maar in een smoking met 30 graden als je al aan de late kant bent is lopen absoluut geen optie tenzij je als een spons aan wil komen. Dus weer in de taxi die me gevoelsmatig helemaal terugreed naar mijn appartement (het is veel eenrichtingsverkeer) en mij alle toeslagen (avondtoeslag, stadstoeslag, etc) liet betalen en op naar Suntec. Tja wie zijn billen brandt, moet maar op de blaren zitten.

Toen ik aankwam was ik mooi op tijd om nog even de handen van mijn tafelgenoten te schudden alvorens de eerste gang geserveerd werd. Achteraf dus eigenlijk wel een mooie staaltje timemanagement.

De avond vorderde gestaag en vervolgens kwam het moment waar iedereen op zat te wachten. De eerste van in total 8 boxwedstrijden (14 gedeeld door 2 is 7, maar er waren ook 2 wedstrijdboxers die het tegen elkaar opnamen voor een of andere titel als uitsmijter).
Grappig is iedere vechter zijn supporters had in de zaal en op basis van het gejuich kon je goed zien waar dat ongeveer in de zaal moest zijn. Sommige supporters leefden nogal erg mee met hun collega in de ring en gingen er helemaal in op. Dan is het bijna genant om te horen wat sommigen (ja zelfs vrouwen) reopen ter aanmoediging van hun collega. Zeker als je daarbij bedenkt dat sommigen werken voor zeer reputabele en bekende bedrijven met een enorm exposure.

Maar goed, volgens mij zei een Nederlandse coach ooit: “Voetbal is oorlog”. Bij voetbal mogen spelers elkaar niet fysiek te lijf gaan. Dus hoe kunnen we dan boxen het best typeren. Ik ben er in ieder geval nog niet uit.

We konden per wedstrijd wedden op de winnaar en het geld ging naar een goed doel. Daarnaast waren er verschillende voorwerpen die bij opbod geveild werden. Grappig was overigens ook dat het publiek voor het overgrote deel uit niet Aziaten bestond en de boxers waren dat eigenlijk ook. Niet daar iets uit af te leiden valt, maar het was wel een opvallende constatering.
Tegen het eind van de avond werd uit alle partijen de boxer van de avond gekozen en daarna gingen de lichten. Als bij klokslag was het feest ineens over en stroomden de mensen massaal weg. Heel apart. Je zou bijna denken dat mensen weggingen omdat er geen drank meer geschonken werd. Als afsluiting nog even naar Stereolab gegaan met enkele anderen om daar nog watt e drinken. Al met al een mooie avond, goed gezelschap en een leuk evenement. Mocht ik volgend jaar in de gelegenheid zijn, ga ik zeker een kijkje nemen, als gast wel te verstaan en niet als boxer. :-)

No comments:

Post a Comment