Monday, August 9, 2010

Guus Meeuwis & Nederlands Elftal

Mijn ouders hadden van mijn zusje allebei een kaart voor het concert van Guus Meeuwis gekregen met kerst. Voor mij was er geen kaart omdat toen nog niet zeker was of ik er zou zijn. Echter toen ik als verrassing naar huis kwam, kon er toch nog een extra kaartje geboekt worden en kon ik toch mee naar het concert.

Ik heb ooit een DVD van een concert van Guus Meeuwis cadeau gehad. Mocht er dan een moment komen dat je “thuis” mist, kun je altijd even die CD opzetten en heb je het gevoel dat je weer dichtbij huis bent.

Het programma voor de dag zag er goed uit. Met de trein naar Eindhoven waar we in het Philips stadion eerst naar Nederland – Denemarken zouden kijken. Daarna zou het concert van Guus Meeuwis plaatsvinden. Erg gezellig allemaal. Het begon met de wedstrijd tegen de Denen die Nederland won. Dus de sfeer zat er meteen goed in. Het was 1 grote zee van oranje mensen zowel in het stadion als op straat. Nederlanders en voetbalfans in het algemeen blijft toch een aparte groep mensen. Zeker met grote toernooien, maar wel erg leuk omdat je dat in Azie toch in veel mindere mate ziet. De passie, de outfits en de beleving.

Het ging echter goed tot vlak voor het einde van het concert. Ik ging naar het toilet en dat was blijbkaar tijdens het laatste nummer en daarna mocht je niet meer naar binnen. Ik ben demonstratief blijven staan. Heb nog wel even geprobeerd om terug naar binnen te sneaken maar dat werkte ook niet echt. Vervolgens wordt de security vervelend en gaan ze je vragen of je weg wil gaan. Als je daar dan niet meteen gehoor aan geeft worden ze erg onvriendelijk en word je hardhandig opzij geduwd. Het zijn ook niet altijd de allerslimste mensen die daar staan zullen we maar zeggen. Maar goed je kunt er ook niet veel aan doen, want je weet dat zodra je 1hand uitsteekt er bij wijze van alle kanten 10 man in je nek springen. Ondanks dat ik redelijk wat gedronken had, was ik in ieder geval nog slim genoeg om dat te beseffen.

Echter naast mij stonden ook een aantal kerels die hadden vrouw en kinderen binnen zitten. Die werden redelijk link toen ze te horen kregen dat ze niet meer naar binnen mochten naar hun eigen vrouw en kinderen en ze maar moesten wachten tot ze naar buiten kwamen. Ik kan zeggen dat liep niet alle gevallen goed af, maar je weet van te voren dat hoe boos je ook wordt, security is altijd in overtal en mochten ze het afleggen, staan er vast nog wel ergens een aantal agenten die bijspringen. Er waren dan ook verschillende opstootjes.

Het was gewoon een enorme flater van de organisatie en de beveiliging. Als ze gewoon duidelijk aangekondigd hadden dat je je muntjes na het concert in kon leveren en dat je vanaf een bepaald moment niet meer terug het stadion in mag, was het allemaal een stuk eenvoudiger geweest. En die mededeling hadden ze dan ook verschillende keren moet herhalen.

Wat nu echter gebeurde was een schande. Iedereen had zin in een mooie dag. De alcohol vloeide al heel vroeg heel rijkelijk. Nederland won dus de stemming werd alleen maar beter. Daarna het concert met nog meer alcohol. En dan rond een uur of 5 tegen iemand zeggen, die waarschijnlijk al minimaal 15 glazen bier op heeft sinds 12.00, dat hij niet meer naar vrouw en kinderen mag. Iedereen die logisch nadenkt, kan op zijn vingers uittellen dat dat problemen gaat geven, maar goed blijkbaar was niet over alles even goed nagedacht. Laat gewoon iedereen terug binnen en doe de bar dicht. Vertel mensen dat ze hun muntjes in kunnen gaan wisselen en iedereen zal vanzelf het stadion verlaten. Het kost misschien een half uur extra, maar het geeft een hoop minder problemen, want ik vermoed dat deze toegangspoort niet de enige is waar dit soort voorvallen hebben plaats gevonden.

Verder was het overigens een uitermate gezellige dag en heb ik er intens van genoten om mee te zingen op Oer-Hollandse muziek en het Nederlands elftal te kijken.

No comments:

Post a Comment