Monday, August 16, 2010

Vliegen

Voordat ik terug ging naar Singapore hadden mijn ouders op de valreep nog een verrassing voor me geregeld. Ik zou een vliegles krijgen. Plaats van happening: vliegveld Teuge bij Apeldoorn. We hadden geluk dat we iets langer mochten vliegen. Dus na een korte briefing van de piloot het vliegtuigje in. Ouders achterin en ik mocht voorin plaatsnemen naast de piloot.

Wat me verbaast is dat het besturen van een vliegtuigje op zich niet moeilijk is, maar dat het in eerste instantie “tegen natuurlijk” lijkt. Er zit namelijk een stuurknuppel, maar daar heb je op de grond niks aan. Taxi-en het sturen gebeurt namelijk met voetpedalen. Als ik goed opgelet heb is het onderste deel van het pedaal (aparte pedalen voor links en rechts) om te sturen het bovenste deel om te remmen. Toch apart als je dan bedenkt dat piloten een grote 747 of een A380 ook met simpele voetbewegingen over de banen taxi-en en dat ze ook bij het opstijgen en dalen het vliegtuig recht op de baan moeten houden met dezelfde voetbewegingen.

Eenmaal in de lucht is het een ander verhaal. Dan kun je kiezen, of de stuurknuppel of de voetpedalen of beide. In zo’n klein vliegtuigje merk je overigens meteen hoe gevoelig alles is. Het vliegtuigje is enorm vatbaar voor thermiek en luchtstromen. Dus continu op exact dezelfde hoogte blijven vliegen vergt wat oefening en wat stuurwerk. Je voelt als je zelf vliegt ook heel goed dat het vliegtuigje nooit echt stil is in de lucht maar continu op en neer beweegt.

Ik kreeg nog een complimentje van de piloot dat ik redelijk netjes vloog, nette bochtjes maakte en goed op hoogte bleef vliegen. Ik denk dat opstijgen en landen pas in les 2 of 3 aan bod komen, want dat nam de piloot voor zijn rekening. Dat was misschien maar beter ook, want we kwamen door de luchtstromingen niet helemaal recht aanvliegen op de landingsbaan en de thermiek vergt ook wel wat stuurwerk, maar uiteindelijk zette hij hem toch netjes en recht op de landingsbaan.

Het was wel erg gaaf om eens de controle te hebben over zo’n vliegtuigje al was het maar een kleintje. Echt een hele leuke verrassing.

2 comments:

  1. Hey Edje,

    Dat klinkt wel gaaf zeg..
    Hoe is het verder, wat zijn de plannen voor het komende half jaar van 2010

    Grt, Bram

    ReplyDelete
  2. Hey Edwin, ziet er weer goed uit allemaal! Werk je ook nog wel eens? ;-) Stuur even je nieuwe contact details, dan kunnen we weer eens bellen. Groet, Mark B.

    ReplyDelete