Monday, November 29, 2010

Nieuw Zeeland – overige bezienswaardigheden

Ik kan het niet nalaten om ook wat overige bezienswaardigheden te noemen. Dit is op basis van wat ik gezien en gehoord heb van mensen die ik hier gesproken heb. Nieuw Zeeland is een land wat heel erg gericht is op outdoor sport en adventurous activiteiten.

Zo kun je hier een excursie boeken op een jetboat, iets wat lijkt op een grote speedboat en dan word je met een rotgang rondgevaren op de rivieren hier, door de meest smalle kreekjes en stroomversnellingen die er zijn. Verder is er de mogelijkheid tot heliskien. Je wordt dan met een heli ergens gedropt en mag vervolgens zelf naar beneden skien. Daarnaast wordt er hier veel aan paragliden gedaan.

De Zuidelijke Alpen zijn misschien niet zo indrukwekkend als de Franse Alpen, maar als natuurgebied is het waanzinnig mooi en zeker een bezoekje waard. In de Alpen ligt de Milford Sound trail. Een 9-daagse hiking trail waarbij je van hut naar hut trekt. De omgeving en natuur schijnen wonderschoon te zijn met heel veel bezienswaardigheden.

Verder naar het Noorden is er de Fransz Josef gletsjer. Daar heb je de mogelijkheid om door gletsjer tunnels te lopen. Verder schijnt de weg van Christchurch (na Auckland de grootste stad in Nieuw Zeeland) naar Queenstown erg mooi te zijn. Een rit van ongeveer 6 uur en erg mooi.

Verder zijn er nog wintersportmogelijkheden in andere gebieden iets verder buiten Queenstown. Gebieden als Cardrona en Wanaka zijn misschien iets verder van Queenstown af, maar zeker de moeite waard om eens te proberen als je de mogelijkheid hebt.

Verder kun je aan de Oostkant van het Zuideiland op verschillende plaatsen boottochten maken om walvissen te gaan bekijken. Ik heb begrepen dat ik dit ook in Australie kan doen op 1 van de plaasten die op mijn lijstje staan om te bezichtigen. Dus ik laat de walvissen even links liggen aangezien het toch redelijk ver buiten Queenstown was en ik hier geen vervoer heb.

Daarnaast heeft Nieuw Zeeland een uitgebreide Maori cultuur. De Maori cultuur heeft vele tradities. De Maori’s hebben hun eigen taal en een wat donkerdere huidskleur dan de gemiddelde Nieuw Zeelander. Het brengt de invloeden van Polynesie in het land. Bekendere eilanden in Polynesie zijn waarschijnlijk Fiji, Samoa en Tonga. Niet de allergrootste landen, maar toch erg succesvol in rugby (en dat met name Seven’s Rugby, wat ik in HK gezien had). Rugby is namelijk nog steeds volkssport nummer 1 in deze regio.

Dit is slechts een kleine greep en er is veel meer te zien en te doen hier in dit land en ik kan iedereen aanraden er heen te gaan. Het is het vliegen zeker waard. Levensonderhoud is namelijk niet heel duur hier.











Enkele foto's van Albert Park in Auckland

No comments:

Post a Comment