Monday, November 8, 2010

Queenstown

Woensdagochtend stond om 06.00 de taxi voor de deur om mij naar het vliegveld te brengen. De terminal voor interne vluchten in Nieuw Zeeland gaat er namelijk iets anders aan toe dan de internationale terminal.

Je wordt naar een computerscherm gedirigeerd. Daar dien je je boekingscode in te geven. Vervolgens word je gevraagd om een aantal gegevens te bevesigen. Daarna worden je kofferlabels en je boarding pass geprint. Je kofferlabels dien je zelf aan je koffer vast te maken en vervolgens dien je hem zelf te droppen op de band. Eigenlijk een heel eenvoudig systeem en het werkte best goed.

Het voordeel van een interne vlucht is dat het heel veel tijd bespaart. Geen paspoortcontrole, heb mijn paspoort nergens hoeven laten zien. Alleen een security check. Dus ik stond in no-time bij de gate. De vlucht zelf was een uur en 50 minuten. Volgens mij vergelijkbaar met van Amsterdam naar Barcelona.

Het laatste deel van de vlucht is adembenemend mooi. Zeker op een heldere dag. Je komt over de Zuidelijke Alpen aanvliegen. Vervolgens daal je tot bijna tussen de bergen om vervolgens om een bergkam heen te draaien en het laatste stukje over het meer aan te vliegen op de luchthaven.

De luchthaven van Queenstown is echt een mini luchthaven. Geen slurven. Alles gaat nog gewoon met de ouderwetse trap. Daarna is het de hal in en de bocht om en je staat bij de bagageband.





De luchthaven van Queenstown

Ik had een alleraardigste taxichauffeur die het leuk vond om honderduit over Queenstown te vertellen. Mensen zijn toch sowieso erg vriendelijk hier. Overal heel beleefd goededag zeggen, vragen hoe het met je gaat. Het doet misschien wat Amerikaans aan, maar is wel een afwisseling na Azie wat vergeleken met Nieuw Zeeland erg introvert en relatief stoicijns is. Ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt in Singapore dat een wildvreemde Aziaat mij op straat groette en hier toch al verschillende keren.

Toen ik wat vragen stelde over Queenstown viel ik bijna van mijn stoel af. Ik dacht dat Queenstown een stad was van redelijk formaat. Echter Queenstown is een ski-oord, maar heef niet meer dan 20.000 permanente bewoners. Toen ik dat hoorde viel ik dus echt bijna van mijn stoel af. Heel veel mensen die de kaart van Nieuw Zeeland kennen, zullen of Queenstown gezien hebben of er ooit van gehoord hebben.

In Nederland zou dat ondoenlijk zijn om alle steden/plaatsen van 20.000 of meer inwoners op de kaart te zetten. Tenminste dat is mijn inschatting.

De vriend waar ik verbleef had voor mij een kamer geboekt in een hotel wat door zijn broer gerund wordt hier. Dat scheen nog niet mee te vallen aangezien het hier nu erg druk is vanwege schoolvakanties. Echter blijkbaar waren bepaalde mensen ingeseind, want toen mij naam viel, schoot er gelijk iemand mij aan of ik de baas van het hotel niet even wilde spreken. Die kwam dan ook meteen. Hij introduceerde me meteen aan een aantal mensen die me zouden helpen met de dingen die ik graag wilde doen (bungiejumpen en snowboarden/materiaal huren). Ik kreeg ook meteen de mededeling dat ik geupgrade was naar een grotere kamer.





Rondom het hotel

Soms is het handig als je vrienden hebt, zeker als ze je willen helpen. Daarna een rondje gelopen door het dorpje. Met 20.000 inwoners weiger ik vanaf nu om van een stad te spreken ;-). De bungie geboekt en wat foto’s gemaakt. Na het boeken van de bungie het materiaal gehuurd voor het snowboarden, heerlijk gegeten en daarna nog wat notities gemaakt voor mijn blog.









Het meer in Queenstown















Het straatbeeld in Queenstown

No comments:

Post a Comment