Friday, December 3, 2010

Melbourne – Dag 1

Mijn tripje naar Melbourne begon al vroeg. 05.00 opstaan in Auckland. 05.30 in de taxi. Tegen 06.00 was ik op het vliegveld. Daar ingecheckt en daar begon het. De dames van Air New Zealand begonnen een verhaal af te steken dat mijn koffer te zwaar was en ik een bagagetoeslag moest gaan betalen. Nu had ik niet al te best geslapen en ik had zeker geen zin om mijn spullen uit mijn koffer te gaan halen op het vliegveld. Dus ik zei op een vrij directe manier dat dat niet ging gebeuren (die toeslag). Of ik dan maar even met de supervisor wilde gaan praten. Die bleef helaas ook bij het standpunt dat ik moest betalen. Toen kwam een aloud “familierecept” goed van pas. Gooi nooit iets weg, want wie weet wanneer je het nog nodig hebt.

Dus ik haalde het bagagerapport uit mijn zak dat Air New Zealand mijn bagage was verloren op de heenvlucht naar Auckland. Op de vraag of ik daar al voor gecompenseerd was, was het antwoord vrij simpel. Nee! Dat was ook nog niet gebeurd. Dus ik zei als jullie over een toeslag willen gaan praten, laten we het dan eerst hier eens over hebben. Gezien het feit dat jullie mijn bagage al een keer kwijt geraakt zijn en daarnaast het nog erg klungelig afgehandeld hebben, had ik toch zeker een een wat coulantere behandeling verwacht. De supervisor moest even in het systeem kijken, maar daarna was het toch vrij snel geregeld en zonder toeslag. Ik kreeg wel de waarschuwing mee dat als ik terug zou komen met dezelfde koffer ik tegen hetzelfde probleem aan zou lopen. Die opmerking heb ik maar voor lief genomen.

Van de vlucht zelf herinner ik me niet zo veel. Een slaaptekort en een pilletje doen wonderen. Van de kleine 4 uur die de vlucht zou duren, heb ik er toch zeker 3 geslapen. Heerlijk! Zeker als je zo vroeg op moet staan. Eenmaal in Melbourne aangekomen had ik 1 probleem. Ik had nog geen hotel en ook geen vrienden waar ik kan verblijven. Nu zou de baas van het hotel in Queenstown een paar belletjes plegen om te kijken wat hij kon doen voor mij in Melbourne. Had hem op de valreep nog 3 suggesties gegeven. Uit het vliegtuig maar meteen even mijn mail geprobeerd te checken. Gelukkig kon ik gebruik maken van het Silverkris network. Ik zag dat het hem inderdaad was gelukt om in een van mijn suggesties een kamer te regelen voor 4 nachten tegen een bijzonder gunstig tarief. Soms zit het blijkbaar mee en soms zit het tegen.

De kamer zat dus mee, maar fysiek ging het behoorlijk minder. Door alle temperatuursverschillen en vooral alle niet warme kleding die ik bij me had, was het lastig om me goed te kleden voor deze temperaturen. Kleding kopen helpt ook niet echt, want ik heb geen ruimte meer in mijn koffer om iets extra’s mee te nemen.

Op het vliegveld even een praatje gemaakt bij de tourist information over hoe ik het beste van het vliegveld naar het hotel kon komen. Daar bleek dat zij een shuttle service runnen. 25 dollar voor een enkele reis. Nu wist ik dat het vliegveld een eindje buiten de stad ligt en dat de taxi’s nergens zo goedkoop zijn als in Singapore of Hong Kong, dus toen ik vroeg wat een taxi zou kosten en het antwoord daarop ongeveer 70 dollar was, was ik om. Nu zal daar misschien wat aan gelogen zijn, maar gezien de afstand en tijd die het duurde om van het vliegveld naar het hotel te komen en wat ik in Nieuw Zeeland betaalde denk ik niet dat ik daar teveel aan betaald heb met die 25 dollar. Is ook een goede suggestie voor de terugreis.

De kamer is ruim, niet superluxe, maar goed genoeg. Ik heb zelfs een mini-aanrecht en een magnetron. Waarom ik in vredesnaam een magnetron in een hotelkamer moet hebben met aanrecht, ik zou het niet weten, maar apart is het wel.

Daarna de stad ingegaan. De beste manier om de stad te verkennen is de tram. Melbourne heeft een heel goed openbaar vervoer netwerk van tram, trein, bus en metro. Ik zie eigenlijk wat overeenkomsten met Londen. Melbourne is erg groen en heeft denk ik nog wel meer parken dan London. Beide steden hebben een grand slam toernooi (Australian Open vs Wimbeldon), een rivier die stad in tweeen verdeelt. Een zuidoever van de rivier die ontzettend in ontwikkeling en opkomst is en een circle line. Londen heeft hem in de vorm van een metro. Melbourne heeft hem in de vorm van een tram. De tram is gratis en rijdt rondjes door het stadscentrum en je krijgt bij iedere stop uitleg wat er te doen en te zien is.



St Paul's Cathedral



Public Library



Circle Line Tram



De rivier in de richting Flinders Street / Flinders Station



Kunst aan de oever van de rivier

Zo heb ik onder meer een rondje gelopen door de Flagstaff Gardens, heb ik een bezoekje gebracht aan St. Patrick’s Cathedral en ben daarna doorgelopen richting Melbourne Olympic Park. Hier bevindt zich ondere andere het tenniscomplex voor de Australian Open met de Rod Laver Arena (Main Court van de Australian Open, waar alle grote wedstrijden gespeeld worden).


Flagstaff Gardens



Lawn bowls speelveld in de Flagstaff Gardens



St Patrick's Cathedral



Government of Victoria Buildings






Kunst op straat

Daarnaast zijn er de Melbourne Cricket Grounds. Hier worden door het jaar zowel cricketwedstrijden als Australian Football wedstrijden gespeeld. Verder is er de HiSense arena, wat nu het op een na belangrijkste speelveld is van de Australian Open. Daarnaast is er ook nog een rugbystadion, een voetbalstadion (wat voorheen een basketbalveld en daarvoor het olympisch zwembad van de Olympische Spelen van Melbourne in 1956 was, totdat het bad ging lekken en als gevolg daarvan gesloten werd).



Rod Laver Arena



Melbourne Cricket Grounds

Ik heb helaas alleen de Rod Laver Arena gezien en de Melbourne Cricket Grounds. Daarna was het namelijk inmiddels te donker om nog fatsoenlijke foto’s te kunnen maken. Dus teruggewandeld naar het hotel en onderweg maar wat Nurofen meegenomen in de hoop dat dat iets zou verlichten.

Tot zover dag 1. Ik had in ieder geval een redelijke indruk van het stadscentrum en was klaar voor de volgende dag. Hopelijk zou mijn gezondheid me niet in de steek laten.



Melbourne skyline overdag



Melbourne skyline 's avonds

No comments:

Post a Comment