Monday, December 6, 2010

Melbourne – Dag 2

Van mijn buurman in Singapore had ik op de valreep nog een lijstje met 10 must do’s in Australie meegekregen. Hij is een Auzzie en een onwijs aardige vent. Dus vlak voordat ik wegging, hebben we samen nog wat gegeten en wat gebrainstormd over hoe ik mijn reis zou kunnen vorm geven en wat ik zou kunnen en moeten zien.

De tweede dag zou ik gebruiken om 1 van de bestemmingen op mijn lijstje af te vinken: St Kilda. Ik had begrepen dat het ongeveer een half uurtje met de tram zou zijn en de tramstop was zo ongeveer voor de deur van het hotel. Dus dat was vrij eenvoudig. In de tram gestapt en op naar St. Kilda. Ik zoek nog steeds naar de juiste woorden om St. Kilda te omschrijven, maar ik denk dat alternatief het meest in de buurt komt.





Het straatbeeld in St. Kilda

Ik denk dat ik in het uurtje wat ik in de straatjes rondgelopen heb alles aan alternatieve haardracht, kleding, levenstijlen en uiterlijke versieringen wel ben tegengekomen. Ik snapte niet goed wat hem als banker nou aantrekt hieraan, maar goed dat zou later wel duidelijk worden.

Uiteindelijk doorgelopen richting de kust. Daar lag een alleraardigst strand. Eerst een stukje gelopen richting de jachthaven waar een hele reeks jachten lag van mooi en betaalbaar tot heel mooi en heel onbetaalbaar. Daarna langs het strand teruggelopen. Het strand is erg mooi en volgens mij uitstekend geschikt voor surfen. Dat zal dan vast de reden zijn waarom mijn buurman dit een must do vindt.













St. Kilda Beach

Wat me eigenlijk wel verbaast, is dat ik in Nederland zelden of nooit echt kou had, maar nu liep ik met een polo, daarover een trui en daarover een fleece jas en nog liep ik te vernikkelen van de kou. Ok, ik geef toe ik was niet helemaal 100%, maar de temperatuur was een graad of 15 met een zonnetje. Wat een anderhalf jaar goed weer niet met je kan doen. Ik zal in ieder geval nooit meer lachen als ze dat filmpje van Romario weer laten zien die bij PSV speelde en met handschoenen en sokken aan ging slapen. Ik heb namelijk inmiddels hetzelfde al een paar keer moeten doen hier.

Op de weg richting St. Kilda had ik vanuit de tram al een paar plekken gezien waar ik graag een tussenstop wilde maken op de weg terug. Een daarvan leek een beetje op de grote kerk/tempel gelegen bovenop een berg. Hier in Australie noemen ze het een shrine. Het is een eerbetoon aan alle Australische soldaten die hun land gediend hebben in een oorlog en gesneuveld zijn. Het complex is erg indrukwekkend en alles eromheen is piekfijn onderhouden. Bij de 4 ingangen naar het complex zie je 4 ronde stenen, 2 aan beide kanten, met daarop de namen van linies dan wel plaatsen waar de Australische soldaten gevochten hebben en gesneuveld zijn. Buiten het gebouw staat nog een gedenkzuil en een vuurkorf met daarin een vuur wat in ieder geval gedurende de dag brandend wordt gehouden. Er stond helaas verder geen bordje met tekst en uitleg bij.









De Shrine

Vervolgens doorgelopen in het park waar ik was richting iets wat ik in de verte zag liggen (een kerktoren met een vlag erop. Dit bleek een regeringswoning te zijn midden in de Queen Victoria Gardens. Helaas was er geen mogelijkheid om er dicht bij in de buurt te komen en fatsoenlijke foto’s te maken, maar goed inmiddels had mijn oog in de verte weer iets anders gespot dus op naar het volgende doelwit.











Queen Victoria Gardens



Regeringswoning in Queen Victoria Gardens

Ik zag namelijk een soort rare overkapping net boven een stuk gras uitsteken. Daar moest ik maar eens gaan kijken. Dit bleek de Sidney Myer Music Bowl te zijn. De Sidney Myer Music Bowl is een openlucht theater annex concertpodium wat door het jaar heen voor verschillende gelegenheden gebruikt wordt. Het is 50 jaar geleden (1959) door de nu wijlen Sidney Myer geschonken aan de provincie Victoria. Hiermee ging een lang gekoesterde wens van Sidney Myer in vervulling namelijk dat Melbourne een permanent(e) onderkomen/locatie zou hebben voor open air performances. Het grappige is dat het op geen enkele manier afgesloten is. Je kunt er dus zo inlopen en zelfs op het podium staan. Geen cameratoezicht, geen hekken of wat dan ook.







Sidney Myer Music Bowl

Daarna nog een stukje verder gelopen door de Queen Victoria Gardens om vervolgens via de National Gallery of Victoria, Federation Square and Flinders Street Station weer terug te gaan naar het hotel. Het was namelijk inmiddels weer donker waardoor ik geen foto’s meer kon maken.



St. Paul's Cathedral



National Gallery of Victoria



Melbourne Art's Center Tower



Flinders Street Station

No comments:

Post a Comment