Wednesday, January 19, 2011

Sydney – Aankomst en eerste dagen

De vlucht naar Sydney was er 1 om snel te vergeten. Ik voelde me namelijk best ongemakkelijk. Ongemakkelijk is niet het juiste woord, maar laat ik het proberen te omschrijven. Ik reis al een paar weken met 3 tassen. Een grote koffer met een groot deel van mijn kleding erin. Daarnaast een grote reistas die met name geschikt is om pakken te vervoeren. Hier zitten namelijk een pak, een paar pantalons en overhemden in die ik hard nodig heb zodra ik in Hong Kong ga werken. Die had ik misschien eerder mee moeten nemen toen ik wat spullen overgebracht heb, maar toen zat ik ook al boven mijn bagagelimiet. Dus dat ging niet echt. Nu is het zo dat iedere keer als ik in een vliegtuig stap, ik een hele lezing krijg dat ik te veel bagage bij heb en ik moet bijbetalen of dat ze het de volgende keer niet door de vingers zien. Ik heb me er al een paar keer uit kunnen praten, maar het voelt gewoon niet prettig, wanneer je daar voor je gevoel met je hele hebben en houwen staat en iedere keer dezelfde discussie krijgt. Nu zijn gelukkig enkele luchtvaartmaatschappijen wat coulanter dan andere, maar leuk is het niet echt.

Dus toen ik de lezing kreeg van de Jetstar stewardess in het vliegtuig dat ik te veel bagage bij had, heb ik het maar voor waar aangenomen. De volgende keer zou ik er niet mee weg komen. Nu is Jetstar niet echt service gericht en bagage alsnog inchecken zodra je in het vliegtuig bent, kost hen teveel tijd en geld dus zien ze het vaak door de vingers. Ik vind het overigens niet de taak van de stewardessen in het vliegtuig. Eerst kom je bij de check-in balie waar ze er wat van kunnen en moeten zeggen. Daarna kom je bij de boarding gate waar ze er iets van kunnen en moeten zeggen. Als dat niet gebeurt, vind ik dat de stewardess in het vliegtuig, maar gewoon moet zwijgen.

Ik werd van het vliegveld opgehaald door een vriend en nadat we de eerste middag wat gerelaxed en gegeten hadden, was het de volgende dag tijd om Sydney in te gaan. Een paar van de toeristische trekpleisters in Sydney zijn natuurlijk de Sydney Harbour Bridge en het Sydney Opera House. De Harbour Bridge is erg indrukwekkend, het Opera House daarentegen zag er wat minder mooi uit. In mijn beleving was het altijd hagelwit, maar dat blijkt in het echt toch wat minder te zijn. Daarnaast dacht ik dat het echt aan de rand van de baai lag, maar het ligt niet echt aan de “echte kust”.

De Harbour Bridge ligt echter aan de rand van het CBD (Central Business District) en verbindt het CBD met Noord Sydney. Het Opera House ligt dan ook praktisch in het CBD. De baai zelf loopt nog zeker enkele kilometers door riching Bondi Beach voor je bij de “echte” kustlijn komt.





Sydney Harbour Bridge



Sydney Opera House





Sydney CBD



Noord Sydney

Onder de Harbour Bridge ligt een gebied dat men “The Rocks” noemt. Dit is een erg leuk deel van de stad om te verblijven. De gebouwen zijn er allemaal wat ouder, veel pakhuis en kasteel-achtige gebouwen. Niet de grote torens, maar wel de grote zware muren en poorten, waarachter je allerlei binnentuintjes vindt die gebruikt worden als cafes, restaurants en bars. Het feit dat het allemaal een beetje verstopt ligt, geeft het een gezellig, kleinschalig en intiem karakter. Sydney is ook erg groen, maar heeft veel meer een echt centrum dan Melbourne. Sydney heeft veel meer hoogbouw en het CBD heeft veel meer weg van het CBD van een stad als New York of Londen dan Melbourne dat heeft met hoge gebouwen waartussen je je afentoe heel klein voelt. Ik vind dat echter een geweldig gevoel. Door een straat of stadscentrum lopen waar je aan beide kanten van de straat kantoorgebouwen hebt van 40-50 of zelfs meer etages. Zeker als het dan erg druk is op straat. Je bent dan namelijk heerlijk anoniem in het grote geheel.



The Rocks

De volgende dag naar Paddington en Bondi Beach beach geweest. Paddington is een beetje de kunstzinnige wijk van Sydney. Het is ook een beetje de alternatieve wijk van Sydney. Veel oude gebouwen, niet meer dan 2-3 etages waarin heel veel winkeltjes en galleries zitten. Het oude uiterlijk van de gebouwen in combinatie met de laagbouw draagt bij aan het open en vriendelijke karakter van de wijk. De huizen deden me een beetje denken aan de stijl van Ponsonby in Auckland, wat qua wijk en uitstraling een beetje hetzelfde karakter had.







Paddington

Bondi Beach is een heerlijk strand. Er was blijkbaar een loopevenement, genaamd “City to Surf”, waarbij mensen van een bepaald punt in de stad naar Bondi Beach lopen en finishen op het strand. Er ligt bij Bondi Beach ook een Coastal Trail, een wandelroute langs het strand en de baai waarbij je op verschillende punten een heel mooi uitzicht hebt. Grappig is dat het hier nu winter is en nog steeds een graad of 14-15 op mooie dagen. Er lopen dus nog volop mensen in korte broeken en op slippers rond hier. En dat terwijl ik nog steeds gewend ben aan Singaporese temperaturen en het dus bij temperaturen van 14-15 graden nog steeds ijskoud heb en het liefst met dikke winterkleren aan loop.









Bondi Beach

Wat er grappig is bij Bondi Beach is dat er 2 zwembaden liggen bij een cafe wat praktisch in de baai ligt. Het ligt echter iets hoger dan zeeniveau, maar het moet volgens mij een van de weinige zoutwaterzwembaden zijn die ik ken of gezien heb. De golven slaan namelijk stuk tegen de muur van het zwembad en als de golf sterk genoeg is komt het water dusdanig ver boven de muur van het zwembad uit dat het zeewater ook daadwerkelijk in het zwembad stroomt. Er waren zelfs mensen aan het zwemmen in dat zwembad en dat terwijl de golven daadwerkelijk in het zwembad terecht kwamen. Het klinkt als een iets andere versie van het bekende golfslagbad in bij voorbeeld Center Parcs.



Het "zout water golfslag zwembad"

Daarna nog even doorgegaan naar Darling Harbour. Hier heb je een mooi uitzicht over de stad en de skyline. Het ligt vlakbij het Maritiem Museum en op loopafstand van de Harbour Bridge en het Opera House. Dit gebied is ingericht als uitgaansgebied met veel gezellige barretjes en restaurants en volledig autovrij. Dus je kunt overal heerlijk wandelen met name aan het water.





Darling Harbour en de skyline overdag







Darling Harbour en de skyline by night

Tot zover kan ik alleen maar zeggen dat de stad een erg prettige en aangename sfeer uitademt en ik vind het oprecht jammer dat het zover weg is van Europa. Het is zeker een bezoekje waard en als gebied ook erg prettig om te wonen, leven en werken, te meer omdat Australiers erg relaxed en vriendelijk zijn. Genoeg stof tot nadenken in ieder geval voor mij. :-)

No comments:

Post a Comment