Wednesday, April 27, 2011

Brazilie – Churrascaria

Als advies had ik meegekregen om te gaan eten in een Churrascaria. Beef Picanha scheen een aanrader te zijn. Gelukkig wist onze collega een goede churrascaria relatief dichtbij kantoor waar we als team gezellig konden gaan eten (Fogo de Chao).




Fogo de Chao

Eten in een Churrascaria gaat op basis van “all you can eat” voor een vaste prijs. De hele avond lopen er obers af en aan met spiezen met vlees. Ik denk dat ik er al eerder een keer iets over geschreven heb tijdens mijn trip naar Beijing waar ik in een soortgelijk restaurant gegeten heb.

Er ligt een kaartje naast je bord met 2 kleuren, de ene kant is groen en de andere kant is rood. Groen: ja ik wil graag nog wat vlees. Rood: Nee, ik heb (nu even) genoeg. Er was keuze uit zeker 15 vershillende soorten vlees met o.a. entrecote, biefstuk, worst, kippepootjes tot aan kippehartjes toe.

Wat ze doen met de stukken beef is, ze komen aan tafel en snijden een dun laagje van de buitenkant eraf. Als dan van alle kanten van het stuk vlees de buitekant eraf gesneden is, gaan de kruiden er opnieuw op en gaat het terug onder de grill tot er weer een korstje op het vlees zit. Dan wordt het er weer uitgehaald en lopen de obers weer een rondje.



Het team en de obers

Het gevaar van dit soort restaurants is eigenlijk dat je te snel te veel eet en daardoor dus niet echt tijd hebt om ervan te genieten. Naast het vlees was er ook een uitgebreid saladebuffet. Verder werd er ook een andere lokale specialiteit geserveerd: Pao de Queijo ook wel bekend als kaasbrood.

Normaliter ben ik niet zo’n fan van restaurants waar je kunt eten op basis van een “all you can eat” formule. Dit gaat namelijk meestal ten koste van de kwaliteit van het eten. Echter hier was het eten erg goed en ook nog eens erg goed bereid.

Ik heb snel even gekeken en volgens mij zijn er 2 churrascaria’s in Nederland, 1 in Nijmegen en 1 in Amsterdam. Ik ben bij geen van beide geweest, maar als het net zo goed is als in Brazilie (of Beijing) kan ik het zeker aanraden.

No comments:

Post a Comment