Thursday, September 8, 2011

Pooja / Puja

Een van de collega’s die in mijn team werkt, was recent van India naar Singapore verhuisd. In eerste instantie wilde ik hem en zijn gezin (vrouw en twee kinderen) graag uitnodigen voor een etentje. Echter na een tijdje bij familie doorgebracht te hebben, had hij iets voor zichzelf en zijn gezin gevonden. Dus wilde hij mij graag uitnodigen voor een diner wat omgetoverd werd tot een housewarming.

Daar kun je dan natuurlijk geen “nee” tegen zeggen. Echter waar het mis ging weet ik niet, waarschijnlijk ergens in mijn belevingswereld, maar als snel kwam de aap uit de mouw. De housewarming oftewel (Pooja/Puja) zou gehouden worden om 08.30 en dat op zondagochtend!

Daar had ik even geen rekening mee gehouden en dat staat zeker niet bovenaan je lijstje als je net om 05.00 thuis komt van een avondje stappen in Ku De Ta. Maar goed, je kunt het dan toch ook niet maken om af te zeggen. Dus na nog geen 2 uur slaap weer opgestaan en op weg. Toen kwam de sms binnen dat het een half uur uitgesteld was. Ik stond net buiten het appartementcomplex. Dus oversteken naar de Starbucks dan maar voor een kop thee en even de krant lezen. Het appartement van mijn collega lag namelijk bijna helemaal in het uiterste Westen van Singapore.

De taxi genomen en ik was er rond 09.00 en was 1 van de eersten. Andere culturen hebben toch vaak net een iets ander tijds- en urgentiebesef dan de Nederlanders. Langzaam druppelde iedereen binnen en konden we na verloop van tijd beginnen. Nu voelde ik me niet helemaal top en als je dan in een kamer zit waar 15 man tegen elkaar in het Hindi aan het ratelen zijn, voel je je daar na een nachtje stappen niet beter door.

Uiteindelijk begon de moeder van mijn collega het hele ritueel door wierook-achtige blokjes aan te steken en daarmee het hele huis te bewieroken. Vervolgens bleef dit branden en werd dit naar de keuken gebracht om met dat vuur een bepaalde zoete melk te bereiden die later gedronken zou worden.

Het hele ritueel speelde zich af voor een kastje waarin een aantal religieuze voorwerpen stonden en opgehangen waren. Vervolgens werden er nog meer wierook-achtige blokjes aangestoken en nog iets wat aan vlammetje gaf. Daarna werd er met het vlammetje in een een soort lepel op een metalen bordje rond gegaan. Iedereen hield de handpalmen boven het vlammetje, vervolgens tegen hun gezicht en daarna vouwden ze hun handen samen.

Daarna werd er rond gegaan met 3 verschillende kleurstoffen: rood, wit en goud geel. Hier kun je dan met je vingertopje iets uithalen en het op je voorhoofd aanbrengen. Dit is het symbool voor Hindu’s dat ze aan een religieuze ceremonie deelgenomen hebben.

Aan het einde van de ceremonie gebeurde er nog iets heel raars. Ik lette even niet goed op en op een gegeven moment stonden de vader en moeder van mijn collega naast elkaar en lagen mijn collega en zijn vrouw, plat op hun buik op de grond aan hun voeten. Die werden vervolgens aangeraakt en nadat ze weer opgestaan kregen ze een hand opgelegd door zijn ouders. Het leek erop alsof ze daarmee een soort van zegen wilden geven aan hen en aan het nieuwe huis. Vervolgens werd hetzelfde herhaald door de 2 kinderen.

Tot slot werd er nog iets kleins te eten geserveerd. Indiers hebben toch een iets andere beleving van spicy. Nu dacht ik dat er inmiddels redelijk tegen kon, maar iets wat zij typeerden als een klein beetje spicy vond ik toch al stevig. Heb het dan ook maar bij een klein hapje gelaten. Nog even nagepraat en vervolgens vertrokken om met een andere oude bekende te gaan lunchen.

No comments:

Post a Comment