Saturday, October 8, 2011

Cultuurverschillen – Deel 1

Wat ook opvalt in Hong Kong zijn de cultuurverschillen. Deze vallen met name op wanneer je wat verder kijkt dan je neus lang is en je wat meer contact krijgt met de locals en zij zich daar ook voor open stellen.

Laat ik voorop stellen dat ik hier een goed leven heb, maar dat ik me er terdege van bewust ben dat ik hier leef bij de gratie van de regering. Mocht er iets gebeuren, dan is je bestaansrecht hier heel wankel. Als ik mijn baan kwijt zou raken, wordt mijn verblijfsvergunning meteen ingetrokken en wordt ik geacht binnen zeer korte termijn het land te verlaten. Dit geldt alleen voor mensen die geen permanent resident zijn of een Hong Kong paspoort hebben, maar hier wonen en werken op een employment pass.

Chinezen voelen zich ook vrij snel verongelijkt of achtergesteld. Dit geldt zeker voor een groot aantal mensen die niet in Banking werken. Zij zien met name de expats als de rijke mensen die hier voor veel geld komen werken, allerlei faciliteiten krijgen en eigenlijk “hun” baan inpikken. Dit zul je niet altijd zien, maar dit is waar de gesprekken in het Chinees onder elkaar over gaan.

Het aparte hier is ook dat 2 mensen exact dezelfde baan kunnen doen maar een significant ander salaris kunnen verdienen. Dit iets wat in Nederland, zeker in de wat meer junior rangen toch eigenlijk ondenkbaar is. Echter hier is het de gewoonste zaak van de wereld. Alle gegevens zijn vertrouwelijk en presoonlijk en mogen vooral niet met collega’s of anderen besproken worden.

Een ander cultureel verschil was de situatie waar het geluid van mijn laptop stond iets te hard naar de zin van de collega die voor mij zat. Dat zullen ze nooit tegen je direct zeggen. Zij ging klagen bij mijn secretaresse die een etage lager zit. Vervolgens komt mijn secretaresse naar boven om te vragen of ik het geluid van mijn laptop zachter willen zetten. Heel apart, maar het heeft te maken met hierarchie. Niks gebeurt hier direct. Alles gaat indirect. Zo zijn er talloze voorbeelden.

Er heerst hier ook een heel ander schoonheidsideaal dan dat wat men in Nederland gewend is. Hier is het schoonheidsideaal om een zo wit mogelijke huid te hebben. Mensen lopen dan ook op staat met paraplu’s als de zon schijnt of met allerlei supersonische zonnekleppen die meer van het hoofddeksel van een imker weg hebben omdat ze zo ongeveer het hele gezicht willen bedekken.

Een ander schoonheidsideaal hier is om erg slank te zijn. Dames hier drinken liters (laxerende) thee per dag. Ik heb zelfs verhalen gehoord dat je na de lunch het beste het damestoilet het eerste uur kunt mijden omdat bij een (groot) deel van de dames na de lunch naar het toilet gaat de maaltijd er direct langs dezelfde weg uitkomt als dat de maaltijd erin is gegaan.Dat kan er ook mee te maken hebben (de thee en het braken) dat een groot aantal Chinezen hele slechte en bruine tanden hebben.

Volgende week nog een stukje over cultuurverschillen.

No comments:

Post a Comment