Wednesday, November 9, 2011

Kota Kinabalu – Duiken

Maleisie is een paradijs voor duikers en daarnaast heeft het een aantal zogenaamde eco resorts. Aangezien ik samen met iemand naar Maleisie afgereisd was en die persoon niet kon duiken, moesten we een compromis zoeken waar we zowel konden duiken als snorkelen. Ik wilde namelijk graag schildpadden zien en Maleisie is een land waar dat bij uitstek mogelijk moet zijn.

In eerste instantie was Sapi de suggestie, maar vervolgens werd Dinawan aangeraden omdat dat een betere lokatie zou zijn waar we zowel konden snorkelen als duiken op 1 eiland. Het eiland Dinawan is erg klein en lijkt redelijk op Sebu (ook gelegen in Maleise en hierover heb ik geschreven in 2009). Zo heeft dit eiland ook een eco resort. Houten hutjes, douchen met koud water en van de ene naar de andere kant van het eiland niet breder dan 200-300 meter.







Enkele foto's van Dinawan

Aangezien de persoon waar ik mee afgereisd was op het laatste moment afhaakte, ben ik alleen naar Dinawan gegaan. Eerst maar wat gesnorkeld, maar dat had ik snel gezien. Er stond redelijk wat onderstroom waardoor er niet of nauwelijks iets te zien was. De onderstroom bracht veel zand mee van de bodem wat het zicht enorm beperkte.







Het strand

’s Middags geprobeerd te duiken, maar dat was niet veel beter. Er was eigenlijk geen echte duikstek dus hebben we maar wat langs het rif gezwommen en dus niks speciaals gezien. Teruggekomen bij het hotel stond de staff ook verbaasd te kijken dat ik voor duiken naar juist dat eiland was gestuurd. De divemaster bevestigde op het eiland al dat er geen goede duikstekken waren en dat de zee niet bepaald kwalificeerde vanwege het gebrek aan onderwater flora en fauna en het beperkte zicht. Dit werd tevens bevestigd door de staff in het hotel. Ik was dus het in het ootje genomen door degene die de excursies regelde. Waarschijnlijk runt een vriendje van hem het resort op Dinawan en krijgt hij commissie voor iedere toerist die hij daarheen stuurt. Deze praktijk is alom bekend, maar ik was laaiend en heb de volgende dag dan ook een klacht ingediend en na veel hangen en wurgen kreeg ik mijn geld terug. Hij heeft nog wel alle trucs uit de doos gehaald (of ik niet naar het toilet moest, lunchen of hij het niet de volgende dag kon regelen, dat hij niet zelf kon beslissen). Alles proberen ze om je weg te krijgen bij hun desk en zodra jij weg bent, knijpen zij er ook tussenuit en zie je ze niet meer terug.





Enkele foto's

Ondanks mijn teleurstellende ervaring is Maleisie qua duiken overigens nog steeds wel 1 van de beste landen ter wereld. Voor de beste duikervaringen in Maleisie zijn er 3 locaties waar je heen kunt gaan: Sipadan, Layang, Layang en Tioman. Tioman is een eilandje aan de oostkust van het vaste land van Malesie en ligt ter hoogte van Melaka. Layang Layang is een eilandje en ligt ten Noorden van Borneo en Sipadan is een eilandje en ligt ten Oosten van Borneo. Zowel Layang Layang als Sipadan zijn alleen per vliegtuig te bereiken. Dit vergt dus iets meer planning dan vooraf gedacht en aangezien er enige tijd vereist is tussen duiken en vliegen heb ik gekozen voor opties die per boot bereikbaar waren. Dit was helaas geen gelukkige keuze.

Als je naar Maleisie gaat met de bedoeling om er ook te kunnen duiken, plan het dan goed en zorg dat je de tijd hebt om de juiste locaties te bezoeken. Het kan een paradijs zijn voor duikers als je naar de goede locaties gaat. Zo niet dan is de kans groot dat je van een koude kermis thuis komt.

No comments:

Post a Comment