Monday, November 14, 2011

Cebu – De Reis

Teruggekomen van Kota Kinabalu had ik welgeteld 2 dagen in Hong Kong om de was te doen en mijn koffer opnieuw te pakken voor een tweede korte vakantie. Dit keer naar Cebu in de Filippijnen.

De reis was vooraf geboekt en onderdeel daarvan was een limo pick up van dan wel naar het vliegtuig. Ervoor gekozen om opgehaald te worden door de limo. Dit was helaas geen stetched limo, maar een groot uitgevallen S-klasse Mercedes. Even goed toch zeer aangenaam vergeleken met de reguliere taxi’s.

Aangekomen op het vliegveld werd het nog beter. Aangezien het vliegtuig vrij vol zat werd ik geupgrade van business class naar first class. Wel de first class stoelen, maar niet de first class service omdat het uitgevoerd werd als business. Het verschil is echt bizar. Ik ben voor de grap even naast de persoon gaan zitten waar ik mee reisde. Voor de duidelijkheid, we zijn samen op 1 stoel gaan zitten. De conclusie: we hadden samen op 1 stoel in first meer ruimte dan op 2 stoelen in economy. Dan is het jammer dat de vlucht maar 2 uur duurt in plaats van 12.

Eenmaal in Cebu aangekomen de gebruikelijke rij voor de douane. Wat me hier opviel was dat een groot deel van de rij bestond uit vrij alternatieve figuren en onverzorgde oude(re) mannen. Blijkbaar is er voor elk wat wils in de Filippijnen.

Er zou vervoer klaar staan naar het resort. Dus nog snel even Pesos pinnen en vervolgens in de auto naar het resort. Het resort lag in Sogod wat op zo’n 80 kilometer van Cebu city ligt. Na een klein half uurtje kon ik mijn telefoon niet vinden. Na even zoeken besloten om het nummer te bellen. Er werd wel opgenomen, maar ik kon er niks van verstaan. Dus de chauffeur maar even laten bellen.



De behulpzame chauffeur

Toen bleek dat ik mijn telefoon had laten liggen op de pinautomaat. 1 van de schoonmakers had hem gevonden en afgegeven bij de politie. Dat was een geluk bij een ongeluk. Dus terug naar het vliegveld en naar het politiebureau om de telefoon op te halen. Daar aangekomen zag ik in het hele kantoor welgeteld 2-3 computers en het hele incident rondom mijn telefoonboek werd handmatig opgeschreven in een papieren logboek.

Het is bijna symbolisch voor Cebu. Immers zodra je buiten de stad komt, zie je links en rechts langs de weg geregeld houten hutjes staan waar mensen in wonen. Het deed me terugdenken aan Jamaica en de Dominicaanse Republiek, alhoewel het ook wel wat elementen van India had.





Woningen in Cebu

De Filippijnen als land (zeker Cebu) kan redelijk wat investeringen gebruiken om zowel de economie als het eiland verder te ontwikkelen.



De lokale (mini)bus

Verder is de Filippijnen als land een beetje een vreemde eend in de bijt in Azie omdat het als een van de weinige landen in Azie overwegend katholiek is en dat zie je ook overal terug. Vele kerken en religieuze symbolen zoals onder andere rozenkranskettinkjes met kruisjes die bijna in elke auto aan de spiegel hangen.

Eenmaal in het resort aangekomen kon de vakantie beginnen.

No comments:

Post a Comment