Saturday, April 21, 2012

Drie jaar in het buitenland – Een moment van reflectie

Na alle verhalen over Hong Kong, is het even tijd voor een momentje van reflectie. Tijdens de feestdagen was ik even in Nederland en heb ik de feestdagen heerlijk doorgebracht met de familie.

Inmiddels ben ik nu meer dan 3 jaar weg uit Nederland en een paar zaken vallen me op. Toen ik rond de feestdagen in Nederland was, viel me op dat mijn energieniveau’s een stuk lager waren. Erg weinig energie om erop uit te trekken en dingen te gaan doen. Ik denk dat het deels ligt aan het hogere energieniveau wat een stad als Hong Kong heeft en daar word je dan toch in meegezogen.

Daarnaast zijn er andere dingen die heel erg opvallen. Het gebeurt in Hong Kong of Singapore regelmatig dat mensen 2 tot 3.5 vliegen om het weekend ergens door te brengen. Dit is iets wat ik in Nederland niet heel veel zie gebeuren. Als je vanaf Schiphol 2 tot 3.5 uur vliegt, kun je volgens mij 90% van de Europese steden bereiken en toch is het iets wat in Nederland volgens mij niet heel veel gedaan wordt. Weekendjes in bij voorbeeld Barcelona, Rome of Lissabon.

Het kan zeker ook te maken hebben met het feit dat heel veel mensen vaak maar voor een korte of bepaalde tijd in Azie gevestigd zijn en dan uit die beperkte tijd ook echt alles uit willen halen. Daarnaast denk ik ook dat het leven in Azie toch net iets goedkoper is. Ik kan bij voorbeeld voor 200 Euro een lang weekend naar enkele steden in China boeken waar ik dan bij voorbeeld per dag niet meer dan 20 Euro uit hoef te geven aan eten en drinken omdat alles er een stuk goedkoper is.

Dus de vraag die ik hier stelde of het nu een mentaliteitsverschil is of een verschil in energeniveaus of iets anders moet ik helaas onbeantwoord laten. Vandaar dat ik het ook een momentje van reflectie noem. :-)

Iets anders wat ik me besefte heeft betrekking op mijn verjaardagen. Mijn laatste 5 verjaardagen heb ik op 5 verschillende locaties gevierd. In 2008 was dat in Nederland. In 2009 was dat tijdens een weekendje weg in Maleisie. In 2010 was dat in Singapore. In 2011 was dat in Hong Kong en in 2012 was dat in Stuttgart en het zou zomaar kunnen dat het in 2013 weer in een andere locatie of een ander land is.

Dit zette me toch wel even aan het denken en misschien is wat ik normaal ben gaan vinden voor wat betreft de hoeveelheid die ik gereisd heb de laatste jaren eigenlijk helemaal niet zo normaal is.

Aan de andere kant heeft het me wel gevormd en heb ik een aantal zeer unieke ervaringen opgedaan. Sommige ervaringen zijn helemaal top, een aantal ben ik misschien inmiddels al weer vergeten en helaas zaten er ook enkele tussen met een inktzwart randje eromheen. Maar ook daar leer je van. Je bent in die situaties soms helemaal alleen, niemand om op terug te vallen en dan moet je er toch zelf het beste van maken.

Had ik het willen missen, zeker niet en ik kan het zeker iedereen aanraden, maar besef wel dat een avontuur in het buitenland meer is dan “een vakantie”.

No comments:

Post a Comment