Saturday, May 5, 2012

15 Euro

Eenmaal in Stuttgart werd ik uitgenodigd door iemand om ergens te gaan eten. Dus vanuit Vaihingen (een voorstad van Stuttgart) in de auto gesprongen en naar het centrum van Stuttgart gereden. Daar geprobeerd op straat een parkeerplek te vinden om niet in de parkeergarage te hoeven te parkeren.


Uiteindelijk vond ik een plaatsje naast de parkeergarage. Er was nog 1 plaatsje vrij in een rij van auto’s en het zag er vrij mooi uit als een parkeervak met lijnen. Ik zag ook geen bord met taxi of gehandicapten parkeerplaats. Dus mooi ingeparkeerd en op naar het restaurant.

Vervolgens heerlijk gegeten in Cube. Dit is een restaurant met Aziatische gerechten op de bovenste etage van een vrij modern ogend gebouw in het stadscentrum van Stuttgart vlakbij de Schlossplatz. Vanuit het restaurant (slechts gelegen op de 4e / 5e etage) heb je toch een vrij mooi uitzicht over Stuttgart omdat de stad niet of nauwelijks hoogbouw heeft.

Het eten was erg goed en ook een goed gesprek gehad. Na het eten nog ergens een drankje gedaan. Daarvoor op aanraden van collega’s naar Fou Fou. Dit is een hippe cocktailbar die op het randje ligt van het Red Light District. De Bar is niet heel erg groot, maar een begrip in Stuttgart en erg, erg druk.

Cocktails zijn er ook niet bepaald goedkoop. Voor een Mojito of een Cosmopolitan betaal je al snel rond de 20 Euro. Niet een bar waar je heel erg makkelijk stevig doorzakt zonder dat het een rib uit je lijf kost, maar volgens de mensen die je spreekt zijn de prijzen toch relatief marktconform.

De verrassing kwam echter achteraf. Ik zat al in de auto en zag een kassabonnetje op de vooruit liggen. Ik voelde eerst op het dashboard, maar daar lag het niet. Dus uitgestapt en daar lag het kassabonnetje onder de ruitenwisser en toen wist ik al hoe laat het was.

Ik ben voor de zekerheid nog even langs alle auto’s in de rij gelopen om te kijken, maar mijn auto was toch echt de enige auto waar zo’n kassabonnetje op de voorruit lag. Waarschijnlijk omdat mijn auto geen Stuttgart-kentekenplaat had of misschien omdat het een strook was voor alleen vergunninghouders was en ik geen vergunning/vignet op mijn voorruit had, maar goed ik was het haasje en zover ik kon zien de enige in de hele rij.

Ik zag de bui al hangen en mij mond viel dan ook open van verbazing toen ik het papiertje uitrolde en het bedrag van de boete las. 15 Euro voor fout parkeren. Ik heb het zeker 3-4 keer opnieuw gelezen om te kijken of de komma’s en punten wel op de juiste plek stonden, maar het was toch echt 15 Euro.

Daarna ben ik heel hard in lachen uitgebarsten. Een parkeerboete is hier dus goedkoper dan een avondje parkeren in de parkeergarage, want daar betaal je al snel 15-20 Euro voor een hele avond.

Er kwam nog een kleine aap uit de mouw toen ik de boete ging betalen bij de bank, want aangezien ik geen klant was bij de bank, moest ik even 4 Euro administratiekosten betalen. 4 Euro op 15 Euro is meer dan 25%. Bijna diefstal zou ik willen zeggen, maar goed volgens mij is Nederland momenteel de goedkoopste boete al minimaal 35 Euro en dat is dan zeker niet voor fout parkeren, want die is toch wel iets duurder.

Echter 15 Euro boete en 4 Euro transactiekosten was nog steeds goedkoper dan 20 Euro voor een drankje in Fou Fou en goedkoper dan parkeren in de parkeergarage. Dus hartelijk gelachen en er geen kater aan over gehouden :-).

No comments:

Post a Comment