Sunday, June 10, 2012

Terug naar School

Zondag 20 mei, 2012 was het dan eindelijk zo ver. Eindelijk zou iets waar ik al heel lang naar toegewerkt had dan eindelijk gaan gebeuren: “Terug naar School”, en dat voor een MBA. Nu noemen sommigen dat een “Master of Blind Ambition”, maar het staat voor Masters in Business Administration.

Plaats waar het zou gaan gebeuren is San Francisco in de US. Dit aan de Wharton Business School die onderdeel uitmaakt van de University of Pennsylvania (kortweg University of Penn of Upenn).

We zouden meteen beginnen met een volledige week colleges. De eerste 3 vakken voor de eerste term (periode van 4 maanden) waren Financial Accounting, Management van mensen op de Werkvloer en Micro Economie. Financial Accounting en Micro Economie had ik al gehad tijdens mijn studie aan de Universiteit van Tilburg. Dit zou dus enigszins herhaling worden, maar aangezien dat inmiddels ook al weer bijna 15 jaar geleden is (ja toen ik dit schreef moest ik zelf ook even slikken :-)) kon een beetje opfrissing geen kwaad.

De campus in San Francisco is gelegen aan 2 Harrison Street. Dit ligt naast de Oakland Bay Bridge van waaruit je een waanzinnig uitzicht hebt om de Bay, Alcatraz en de Bay Bridge.


Uitzicht vanaf de Wharton Campus op de Oakland Bay Bridge
Het Uitzicht op Embaracadero en de Bay
Transamerica Building

De eerste dag was het voornamelijk kennismakingen. De groep bestaat uit een kleine 100 studenten en is erg divers. Zo zijn er verschillende mensen uit China, India, Pakistan, Duitsland, Belgie, Nederland, Frankrijk, Polen Hong Kong, Korea en Mexico en de US. Een groot deel woont echter al geruime tijd in de US, maar er zijn ook verschillende mensen die voor elke sessie invliegen. Er is overigens, maar 1 Nederlander in het programma en dat ben ik :-).

De klas bevat ook 2 mensen uit het leger. 1 is een piloot voor Korps Mariniers en de andere is een voormalig marinier, maar is al een tijdje geleden afgezwaaid. Zaken die ze allebei nog wel hebben zijn een ijzeren discipline en conditie. Zo hadden ze vrij snel een loopgroep opgestart die iedere ochtend om 06.00 uur gaat lopen voor een half uur tot drie kwartier. Je kunt namelijk langs het water heel mooi en heel lekker lopen. Iedereen loopt in zijn eigen ritme en tempo en het staat ook iedereen vrij om een eigen richting uit te lopen, maar het is een goede motivator. Helaas kwam ik er te laat achter, maar ik ga me er zeer zeker bij aansluiten als dit initiatief doorgezet wordt (zeg ik nu in ieder geval :-)).

In de loop van de dag werden we onderverdeeld in studiegroepen waarmee je het eerste jaar samen aan verschillende opdrachten gaat werken. Dus een belangrijk deel van de eerste dagen bestond ook uit teambuilding events. Zo bestaat mijn team nu uit: 1 iemand uit Mexico City, 2 mensen uit Denver, Colorado die elkaar overigens niet kenden, 1 iemand uit Blaine, Minnesota, 1 iemand uit Atlanta, Georgia 1 uit Miami, Florida en ikzelf. Een redelijk geografisch verdeelde groep in ieder geval. Ook daar zit een logica achter. Als ze je nu bij 4 mensen uit dezelfde plaats in 1 groep zetten en jij niet, kunnen die andere 4 gemakkelijk tussendoor afspreken en zul jij altijd het buitenbeentje blijven. Alle ingredienten voor een goede start en een leuke 2 jaar voor de boeg.

No comments:

Post a Comment