Friday, July 27, 2012

Bratislava

Na een weekendje Wenen was het tijd om door te reizen naar Bratislava. Op maandagochtend zou ik door een collega opgehaald worden en zouden we samen doorreizen naar Bratislava. De reis van Wenen naar Bratislava duurt ongeveer een uurtje als je niet al te veel last hebt van het verkeer.


We zouden verblijven in het Crown Plaza hotel. Mijn collega heeft hier in zijn vorige rol binnen het bedrijf verschillende periodes doorgebracht en als gevolg daarvan een redelijke status opgebouwd qua punten. Hij kreeg de meest luxe kamer van ons beiden, maar hij gaf deze gracieus aan mij. Hij wil namelijk het volgende deel van de implementatie vanuit Bratislava doen en door mij voor te houden hoe meer comfortabel het is hier ik daar wel in mee zou gaan. :-)

Nu moet ik toegeven dat het erg luxe was. Een hotelkamer die meer weg had van een klein appartement. Een aparte woonkamer met zithoek en bureau, een slaapkamer en 2 badkamers. Heerlijk! Verder, als je een bepaalde status bereikt (op basis van het aantal nachten dat je binnen de keten van hotels verbleven bent) is ook de minibar gratis en heb je op de bovenste etage toegang tot een executive lounge, waar een volledige bar is en in de loop van de dag verschillende snacks en ook ontbijt geserveerd wordt. Dit is volledig gratis.


De entree

 Met volledige minibar (de koelkast bevindt zich onder deze lade :-))


De woonkamer

De slaapkamer

Badkamer 1

Badkamer 2
Bratislava is een eigenaardige stad. Tegenover het hotel ligt het presidentielel paleis. Verder lijkt het een beetje op Praag. De old town ligt tussen de achterkant van het hotel en de rivier. Smalle straatjes en vol oude gebouwen en traditie, maar ook volop bars, restaurantjes en uitgaansgelgenheden. Ze hebben echter wel de oude gebouwen in stand gelaten.




De straat achter het hotel

Een van de bruggen over de rivier die de twee delen van de stad verbinden, lijkt een beetje op de Erasmusbrug. Op de metalen constructie boven de brug zie je iets wat lijkt op een metalen ufo. Dit schijnt een van de betere en niet bepaald goedkope restaurants van de stad te zijn.

Aan de andere kant van de brug zie je een aantal bedrijvenparken waar ook Lenovo een kantoor heeft. Verder is er een groot winkelcentrum met volop eetgelegenheden. Vanuit het kantoor heb je ook een mooi uitzicht op het stadsdeel aan de andere kant van de rivier waar het hotel ligt.

Vanuit beide stadsdelen heb je ook een goed uitzicht op het oude kasteel (Bratislavský hrad) van de stad gelegen op een heuvel. Iets wat doet denken aan het Castle District in Praag. Wat verder opvalt, is dat de stad vrij groen is en er niet al te veel hoogbouw is. Het is ook een niet al te grote stad met slechts rond / net onder de 500.000 inwoners.

Het was er verder gruwelijk warm met temperaturen oplopend tot 40 graden. Helaas was ik er maar 1 nachtje. Gelukkig heb ik wel een rondje kunnen hardlopen door de stad en een redelijk beeld gekregen van de stad. Ik hoop dan ook de ik hier wat meer tijd door kan brengen gedurende het project en er dan wat uitgebreider te schrijven.

No comments:

Post a Comment