Sunday, September 9, 2012

Venetie – De Eerste Dag

Venetie is een aparte stad en was ook heel anders dan ik me had voorgesteld. Wat ik me ervan voorgesteld had, was meer zoals Amsterdam maar dan met oudere gebouwen en veel meer kanalen / grachten. Er is echter een grote vaargeul die langs / door de stad loopt en het in twee gedeeltes opsplitst. Verder is het Grand Canal dat dwars door de stad loopt en het verder opdeelt.

De eerste dag in Venetie was er vooral 1 van mezelf bekend maken met de stad en om te beginnen, het hotel te vinden. Het was een klein hotelletje wat goed verstopt was. Het enige zichtbare “naambord” was een tegel in het straatoppervlak. Dit lag voor een smalle passage onder een gebouw waar je doorheen moest om erbij te komen. Ik was er dus al twee keer voorbij gelopen voor ik het uiteindelijk vond.


Hotel Ingang
Het hotel was verder niet bijzonder, maar meer dan goed genoeg om een paar dagen door te brengen. Het lag ook zeer centraal en op een steenworp afstand van het San Marcoplein. De straat waar het hotel aan gelegen was, was een grote winkelstraat. Vervolgens maar even naar het San Marcoplein gelopen.

Daar zie je onder andere de Campanile (klokkentoren). Met de aankomst van deze toren in 828 werd het San Marcoplein het hart van de stad. De Torre dell’Orologio is een andere toren op het plein. Deze is gebouwd tussen 1469 en 1499. Verder zie je er het Dogepaleis en de San Marco Basiliek.
Verder bevinden zich op het plein de Biblioteca Marciana alsmede het Museo Correr en het Archeologish museum. Achter het San Marcoplein bevindt zich het Bacino Orseolo. Dit is een opslagplaats voor de gondels. Over enkele van deze monumenten zal ik proberen wat uitgebreider te schrijven

De San Marco Basiliek met de Klokketoren
Op het plein vind je 3 cafes. Ieder cafe heeft zijn eigen muziekgroepje wat gedurende de avond muziek speelt. Hier wordt overigens wel eenmalig 6 Euro per persoon voor in rekening gebracht boven op de consumptieprijzen in rekening gebracht. Rondom het plein vind je een gallerij met winkels. Het komt voor dat het hele plein bij hoogwater onderloopt.





San Marco Plein
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ondanks het feit dat het plein heel veel traditie heeft, ik het plein nou niet zo bijzonder vond. Misschien heeft dat ook te maken met het grote aantal straatverkopers wat er rondloopt. Zij proberen je vanalles te verkopen: nep handtassen, rozen en allerlei neonlicht speeltjes die ze met een elastiek de lucht in schieten. Neonlicht op het San Marcoplein, neemt toch een beetje de charme weg. Dit wordt dan ook nog versterkt door een zeer grote billboard van een outlet shopping center wat aan de aan de buitenkant van een van de oude gebouwen bevestigd is.










Enkele impressies van Venetie

Indruk na de eerste dag. Venetie is nou niet bepaald de romantische hotspot die ik dacht dat het was. Het is eerder een shoppingmekka. Alles ligt redelijk verspreid, dus je zult of redelijk wat moeten lopen of je bent aangewezen op andere vormen van (water) transport. En als je echt veel weel zien, zul je dat met name moeten doen door ook echt alle gebouwen en musea van binnen te bekijken. Anders kun je met twee, maximaal 3 dagen echt een heel groot deel gezien hebben.

No comments:

Post a Comment