Thursday, September 27, 2012

Venetie - Gondels

Venetie is natuurlijk niet compleet zonder tochtje in een gondel. Het verdient wel de aanbeveling om even goed rond te kijken waar je op stapt en de prijzen te vergelijken. Nu weet ik niet of er veel verschil is in de prijzen, maar het punt waar ik op stapte bood 3 verschillende rondvaarten aan en dus ook 3 verschillende prijzen. Gezien het feit dat er niet echt een foldertje was of een prijslijst aan het “loket” hing, vind ik dat toch altijd enigszins verdacht.

Het punt waar ik opstapte bood 3 routes aan: een korte, een middellange en een lange route. Gekozen voor de lange route. Ik zou iedereen overigens wel aan willen raden om goed na te denken wanneer de je gondeltocht doet. Overdag kan het nogal warm zijn. Een ander punt is dat het overdag vrij druk kan zijn op de kanaaltjes dus als je veel “verkeer” hebt, gaat het niet zo snel. Je betaalt overigens een vast bedrag voor de tour en niet per tijdseenheid. Dus als je overdag de tocht maakt, kun je er waarschijnlijk langer van genieten.

Doe je de tocht ’s avonds gaat het een stuk sneller en is het een stuk rustiger en aangenamer qua temperatuur in de gondel. Het grote nadeel is overigens wel dat het erg snel donker kan zijn en dan kun je dus niet heel goed foto’s maken, tenzij je een goede camera bij je hebt. Het was overigens op vallen dat ik met mijn telefoons beter foto’s kon maken dan met mijn camera, maar goed, dat terzijde.

Verder weet ik niet of alle gondels dezelfde route varen en het valt dan ook aan te raden goed te kijken waar je opstapt. Er zijn enkele opstapplaatsen onder meer in enkele van de kanalen. Een grote opstapplaats aan het Canal Grande en enkele aan de zeestraat voor het Dogepaleis. Ik zou zelf niet opstappen voor het dogepaleis. Het water kan daar iets wilder zijn, dan in de kanalen of het Canal Grande. Dus het kan even schommelen en geduld hebben zijn voor je het rustigere water in de kanalen bereikt.

De tocht voert langs enkele bezienswaardigheden en huizen waar beroemde mensen gewoond hebben. Zo vaar je onder meer langs een huis waar Wolfgang Amadeus Mozart gewoond heeft en een huis waar Marco Polo gewoond heeft. Sommigen hebben hier echter maar enkele maanden gewoond, maar het is heel duidelijk dat Venetie deze mensen en hun bijdrage aan de wereldgeschiedenis omarmd hebben en mede opgenomen in de historie van Venetie.

Er zijn overigens verschillende mogelijkheden om de tocht aan te passen naar eigen wensen. Zo is er de mogelijkheid om een zanger aan boord te hebben of drinken/champagne/wijn mee te nemen. Dit zijn in ieder geval enkele mogelijkheden die ik gezien heb tijdens mijn rondvaart. Ik moet overigens eerlijk toegeven dat ik geen navraag gedaan heb, hoe dat nu precies in zijnwerk gaat en wie wat regelt, maar ik geef het in ieder geval even mee.

Het schijnt overigens dat je niet zomaar gondelier kunt worden. Daar gaat nogal wat training aan vooraf voor je je onder de ervargen gondeliers mag scharen. Blijkbaar is een boot door die kanalen laveren niet altijd even makkelijk en heb je ook wat kennis nodig van wat er te zien is op de route om de gasten enigszins een goed verhaal te kunnen vertellen. Nu weet ik overigens niet of de gondeliers allemaal ondernemers zijn en de gondel voor de dag huren, daar een bepaald bedrag voor betalen en de opbrengst in eigen zak steken of dat ze “in dienst” zijn. Gezien ik persoonlijk moest afrekenen met de gondelier lijkt het op het laatste. In dat geval kan het best aantrekkelijk zijn om gondelier te worden afhankelijk van wat je af moet dragen aangezien gondelritjes niet bepaald goedkoop zijn. Met een paar uurtjes werken per dag, kun je dan ieder geval de helft van het jaar een zeer goed salaris verdienen. De andere helft van het jaar schijnt het weer namelijk niet zo heel goed te zijn en zijn er dus een stuk minder toeristen.

Canal Grande by night

Rialto Brug by night

No comments:

Post a Comment