Monday, October 22, 2012

Man vs (Italian) Food

Op een van de Amerikaanse digitale TV zenders die ik in Hong Kong heb, is er een serie genaamd Man vs Food. De host reist met name in Amerika kris kras het hele land door op zoek naar apart gerecht en gaat dan de uitdaging aan. Zo heb ik hem al de uitdaging aan zien gaan met pizza’s met een zeer riante diameter, torenhoge hamburgers etc.
Nu hou ik heel erg van Italiaans eten. Dus besloot ik mijn eigen uitdaging aan te gaan hier in Italie: Man vs Italian Food, met als doel de beste homemade pasta en tiramisu te vinden. Ik had er al meteen zin in. :-)

Het personeel achter de receptie was meer dan bereidwillig om een aanbeveling te geven. Nu ben ik niet altijd even happig op de aanbevelingen die het hotel geeft. Zeker niet als ze een hele stapel visitekaartjes hebben liggen en iedere dag een andere aanbeveling hebben. Meestal is dat het teken dat het restaurant gerund wordt door een vriendje van deze of genen. De eerste avond kreeg ik een aanbeveling, maar bij het restaurant aangekomen, zag het er nogal leeg uit. Mijn advies, ga nooit een leeg restaurant binnen. Meestal een teken dat of de kwaliteit te wensen over laat of het er nogal aan de prijs is. Deze aanbeveling links laten liggen en verderop op een pleintje neergstreken. Daar begonnen met een simpele carbonara. Niet heel speciaal, maar een goede benchmark en de drempel is daarmee heel laag gezet en volop ruimte voor verbetering.

De volgende dag voor lunch beland bij een restaurantje op de Calle dei Fabbri: “Trattoria Pizzeria da Gioia”. Daar een pizza gegeten en die was eigenlijk erg lekker. Ik had het gevoel dat ik hier nog wel eens terug zou komen. Het restaurant draaide overigens als een tierelier. Een van de eigenaars/managers was Chinees en het leek erop of ze een dealtje gesloten hadden met Chinese touroperators want iedere dag kwam er wel een groep van zo’n 40 Chinezen lunchen. Zij kwamen met name voor de “zwarte” pasta. Spaghetti in saus van intvisinkt. Ziet er alles behalve smakelijk uit, maar schijnt erg lekker te zijn. Ik sla even over. :-)

’s Avonds een andere aanbeveling gekregen. Op naar dit restaurant. Het lag gevoelsmatig een beetje achteraf en bij aankomst zag het er nogal tacky uit. Met niet al te hoge verwachtingen gaan zitten, maar de pasta was homemade en heel erg lekker. Ze hadden ook tiramisu taart. Dus maar een poging gewaagd, maar dit was eigenlijk niet om te eten. Dat was een jammere afsluiting want de pasta was de beste die ik gegeten hebben tijdens mijn gehele trip hier.

De volgende dag was de Verona-dag. Op het station in Venetie besloten maar even wat te eten. Zelfs op het station kunnen ze een zeer behoorlijke pizza maken. Zeker een aanrader voor een snelle hap en het was een cash only business. Benieuwd hoeveel daarin omgaat. :-)

In Verona heb ik bij Mazzanti gegeten, tonijn steak en tiramisu. De tonijnsteak was helemaal top. Zelden zo iets lekkers gegeten en zo ontzettend goed klaargemaakt. De tiramisu was apart aangezien het gemaakt was in de vorm van 3 bolletjes ijs, maar oh zo lekker. Mazzanti is zeker een aanrader.

De dag erop weer gegeten bij “Da Gioia”. Deze keer werd ik herkend en kwamen er allerlei specialiteiten te voorschijn. De pizza werd besprenkeld met een speciale olijfolie en ik kreeg er een speciale chilipasta bij. Erg smaakvol allemaal. ’s Avonds gaan eten bij Al Giardinetto. Dit restaurant heeft een hele sfeervolle binnentuin waar je heerlijk rustig kunt eten. Daar een Caprese besteld als vooraf je.

Hier kun je zien hoe simpel goed Italiaans eten kan zijn. De Caprese bestond uit 1 grote tomaat die in schijven gesneden was (niet in partjes ;-)). Tussen de schijven tomaat zaten schijven buffalo mozzarella. Beetje olijfolie en balsamicoazijn erop, een paar verse blaadjes basilicum en klaar is het gerecht. Zo simpel, maar o zo lekker als je maar goede verse producten gebruikt. Als hoofdgerecht Gnocchi gegeten. Wederom heerlijk vers en goed klaargemaakt. Sauzen zijn ook heerlijk hier. De meest simpele tomatensauzen zijn gemaakt van vers gepureerde tomaten met wat olijfolie en kruiden. Gezonder kan bijna niet. De tiramisu als nagerecht was zeer acceptabel.

Conclusie na een paar dagen: Mazzanti in Verona is de absolute nummer 1. Giardinetto, Da Gioia en tacky restaurant zijn allemaal goede restaurantjes hebben ieder hun specialiteiten. Indien het mogelijk zou zijn om alle pluspunten samen te brengen in 1 restaurant, dan heb je echt een topper. Ik denk alleen dat ondanks dat de Italianen veel verse producten gebruiken en relatief gezond lijken te koken, de weegschaal en ik zelf de grote verliezers zijn na deze week, maar goed daar is het vakantie voor. Zodra we weer terug zijn, meteen naar de gym voor een goede workout.

No comments:

Post a Comment