Monday, September 12, 2011

Bangkok – de Reis

Aangezien ik dit jaar besloten heb te proberen wat meer van Azie te zien, heb ik een lijstje gemaakt van enkele plaatsen die ik graag wil bezichtigen. Op dit lijstje staat onder andere Bangkok. Toen de kans zich aanbood om deze stad te bezoeken, heb ik deze met 2 handen aangegrepen.

Het begon al uitstekend bij de check-in. Meneer, aangezien het vliegtuig vol is, krijgt u een upgrade naar Business Class. Mooi, die had ik alvast in de tas. Door naar de lounge. Daar iets gegeten en vervolgens het vliegtuig in.

Bangkok ligt op iets meer dan 2,5 uur vliegen van Hong Kong. Thailand wordt ook wel “Land of Smiles” genoemd. De vlucht ging voorspoedig en bij aankomst in Bangkok ging alles redelijk soepel. Het vliegveld was erg modern en de mensen super vriendelijk en behulpzaam. Het was even zoeken naar de taxi standplaats, maar van daaruit ging het vrij soepel naar het hotel.



De kleurrijke taxi's in Bangkok

Het hotel waar ik verbleef lag zo ongeveer naast Bumrungrad International Hospital. Thailand heeft blijbkaar een niche gevonden waarin het zichzelf gepositioneerd heeft en dit is chirurgie en operaties waarvan een groot deel plastische chirurgie is. Snel een kijkje genomen in het ziekenhuis, maar het zag er echt allemaal brandschoon uit. Personeel was heel erg vriendelijk en behulpzaam. Geen verkeerd land om een operatie te ondergaan. Opvallend was dat het ziekenhuis verder van alle gemakken (lees Mc Donalds, Starbucks, restaurants en winkels) voorzien was.





Het dakterras van het hotel met zwembad





Het uitzicht vanaf het dakterras

Wat me verder opviel was dat er enorm veel mensen in een boerka rondliepen. Eerlijk is eerlijk, ik heb daar in die dagen rondom het ziekenhuis meer mensen in een boerka gezien dan dat ik er tijdens mijn verblijf in Dubai gezien heb. Verbazend!

De eerste avond was ik uitgenodigd voor een etentje en ik zou opgehaald worden. Ik kan heel eerlijk zijn hier. Het verkeer in Bangkok is in bepaalde delen gewoon een grote chaos. Van het hotel naar het einde van de straat was in totaal misschien 500 meter en dat heeft bijna een half uur geduurd. Daarna was het nog eens 500 meter naar een van de expressways en dat duurde nog eens 20 minuten.

Je moet je dan bedenken dat Bangkok zowel een skytrain als metronetwerk heeft en nog staat het verkeer vaak muur- en muurvast voor een groot deel van de dag. Dan vraag je je af hoeveel een dergelijke stad nog kan groeien economisch gezien als het verkeer nu al 1 groot drama is. Een stad als bijvoorbeeld Ho Chi Minh is qua verkeer nog net iets erger, maar deze stad heeft nog niet of nauwelijks openbaar vervoer. Daar kan dus nog een hele inhaalslag gemaakt worden zodra er een openbaar vervoersnetwerk ligt en mensen dat gaan gebruiken. En dan te bedenken dat in Bangkok enkele expresways 2 lagen hebben waar verkeer overheen gaat.

Ik had er zowel hele positieve als minder positieve verhalen over gehoord, maar het is een prachtige stad waar veel te zien is, maar het verkeer is echt dramatisch.

No comments:

Post a Comment