Monday, October 11, 2010

Auckland – deel 2

Zondag was het nog even onduidelijk wat de plannen waren. Echter mijn vriend bleek niet te hoeven werken die dag. Hij werkt in de financiele sector en zijn blackberry was nog niet volgelopen met emails. Dus we konden samen de dag gebruiken om verder Auckland te verkennen.

Als eerste besloten we om enkele wineries te bezoeken. Helaas was de beste winery, in ieder geval de winery die de beste waardering heeft, gesloten. Dus verder gereden naar de volgende winery. Er liggen er daar namelijk genoeg. Deze was wel open. Daar een eerste proeverij gedaan. Wijn en smaak is iets heel persoonlijks. Ik hou zelf heel erg van volle rode wijnen en van mineraal-achtige witte wijnen. Rood zit dan voor mij met name in Italiaans, Spaanse en Californische hoek. Voor wit geldt min of meer hetzelfde. Echter voor witte wijn heb ik een hele lekkere Franse gevonden. Nu moet ik zeggen dat mijn wijnkennis zeer beperkt is, maar dat is wat ik geproefd heb en lekker vind.



De eerste winery die open was



Met een hele mooi tuin

Nieuw Zeeland produceert redelijk wat voor de Aziatische markten. Aangezien het eten daar redelijk gekruid is, gaat dat niet goed samen met volle, sterke wijnen. Dan delft namelijk of de wijn of het eten het onderspit en vult het elkaar qua smaak niet echt aan. Heel veel wijnen springen er hier dan ook niet echt uit en smaken meer naar alledagwijn dan naar iets speciaals. De eerste winery had overigens nog wel 1 of 2 aardige wijnen.

De dessertwijnen daar zat overigens nog een verhaal achter. Ik heb zelf wel wat Muscat gedronken. Erg lekker, maar wel zoet en redelijk veel alcohol. Hier hebben de dessertwijnen een veel lager alcoholpercentage. Waar Franse Muscat dessertwijnen best 15-15,5% alcohol kunnen hebben, zaten deze wijnen voornamelijk tussen de 8% en 10%, Omdat de druiven hier vanwege het klimaat minder zon krijgen, hebben ze ook minder suikers en zijn ze dus minder sterk qua alcohol. Hoe ze dat dan oplossen, weet ik niet, want de wijnen waren nog steeds dusdanig zoet, bijna op het vieze af.



De tweede winery

Bij de tweede winery viel meteen op dat de prijzen een stukje goedkoper waren. Dat viel helaas ook meteen te proeven in de wijnen zelf. Erg zoet allemaal en weinig karakter. Erg jammer, maar goed de wijnmaker houdt blijkbaar van zoete(re) wijnen. Het is in ieder geval niet mijn smaak. Bij deze winery konden we overigens heerlijk lunchen. Dus hebben we dat daar maar gedaan.

Daarna onze weg vervolgd via de Noordkant van de baai en zo terug naar het centrum en door naar Mount Eden. Dit is in de wijk waar mijn vriend woont. Bovenop de berg had je een geweldig uitzicht en vertelde hij mij dat je verschillende bergen kunt ziet. Auckland is namelijk gebouwd op meer dan 30 (36 naar ik begreep) oude vulkanen waarbij de laatste uitbarsting dateert van ongeveer 800 jaar geleden. Het was de tweede keer deze dag dat we Mount Eden bezochtten. Eerder op de dag waren we daar ook al geweest, maar omdat mijn fototoestel verkeerd ingesteld stond waren alle foto’s overbelicht.



Enkele sfeer impressies





Mount Eden



Mount Eden



Een van de kraters op Mount Eden

‘s Avonds zijn we naar de pub gegaan. Daar hebben we heerlijk gegeten, flesje wijn erbij en wat gepraat over wat ik allemaal kon gaan bekijken op maandag en dinsdag. Daarna was het tijd om naar huis te gaan en te gaan slapen.

No comments:

Post a Comment