Tuesday, July 19, 2011

Parijs

Na 2 weken hard gewerkt te hebben, had ik besloten mezelf op een korte vakantie te trakteren en op doorreis naar Nederland een tussenstop te maken in Parijs. Het was namelijk al een hele tijd geleden dat ik hier geweest was en de indrukken die ik er nog van had waren niet onverdeeld positief. Tijd voor een opfrissing dus.

In Parijs een hotel geboekt vlakbij de Arc de Triomphe. Bij het binnenrijden van Parijs was de indruk niet heel erg positief. Veel vuil op straat, ongeorganiseerd en chaotisch. Het is ook niet echt een schone stad vergeleken met bij voorbeeld Hong Kong, Singapore of Stuttgart waar ik net vandaan kwam.

Vrijdagmiddag, zaterdag en zondagochtend met name gebruikt enkele zaken te bezichtigen waar Parijs bekend om is zoals de Eifeltoren, Arc de Triomphe, Notre Dame, Louvre, Champs Elysees en een boottochtje over de Seine om enkele zaken te noemen.



De Eifeltoren



Uitzicht vanaf het 2e plateau



Een champagnebar op het derde plateau om de ervaring compleet te maken



Arc de Triomphe









Louvre



Mona Lisa





Notre Dame

Wat me positief opviel is dat Parijs toch eigenlijk best een mooie stad is of misschien moet ik zeggen kan zijn. Parijs heeft veel culturele historie en oude kenmerkende gebouwen. Daarnaast heeft als een van de weinige metropolen niet of nauwelijks echte hoogbouw en zeker niet in het centrum. Dit geeft de stad een mooi oud en authentiek karakater.







Straatbeeld in Parijs

Wat me enorm tegenviel is de houding van de Fransen en dan geldt dit met name voor horecapersoneel. Weinig aandacht voor klanten, tot het punt waar je gewoon genegeerd wordt, erg onvriendelijk en de kwaliteit van het eten is ook niet altijd om over naar huis te schrijven. Ga er in ieder geval niet heen met hele hoge verwachtingen ten aanzien van de Franse keuken, want heel veel restaurants zullen niet aan deze verwachtingen kunnen beantwoorden.

Het feit dat je een kwartier moet wachten tot er iemand een bestelling op komt nemen en 20 minuten op de rekening is uit den boze en iets wat je in ieder geval in Azie niet of nauwelijks tegen zult komen.





Restaurant Roger La Grenouille een van de betere restaurants waar ik gegeten heb en een aanrader

Het was voor mij in ieder geval een mooie gelegenheid om mijn Frans weer een beetje op te halen. Al moet ik hier toegeven dat het voelde alsof dat toch iets verder weggezakt was dan mijn Duits en dat terwijl ik op de middelbare school toch een stuk beter was in en meer affiniteit had met Frans dan met Duits.

Parijs was een welkome afwissling en ik ben blij dat ik mijn beeld over Parijs bij heb kunnen stellen in positieve zin.

Tijd om de koffers te pakken en door te reizen naar Nederland voor een verrassingsbezoekje aan de familie.

No comments:

Post a Comment