Monday, February 14, 2011

Junk Boat Trip

Het nadeel van expat-steden als Hong Kong en Singapore is dat het een komen en gaan van mensen is. Het voordeel is dat een afscheid meestal gepaard gaat met een feestje. Zo ook mijn eerste weekend in Hong Kong. Er was een junk boat trip geregeld door een stelletje wat ik eerder ontmoet had. Zij hadden een junk boat gehuurd en zouden hun afscheid samen vieren met iemand die haar verjaardag zou vieren.

Het principe is heel simpel. De gastheer/gastvrouw zorgen ervoor dat er genoeg eten en drinken aan boord is en zo niet zorgen ze ervoor dat de gasten genoeg meenemen. Het zijn meestal houten bootjes waar je afhankelijk van de grootte met een man of 20 tot 30 op mee kunt varen.

Ik had er eigenlijk al voordat we begonnen flink de smoor in. We zouden om 11.00 vertrekken en er werd me op het hart gedrukt vooral op tijd te komen. Daarnaast zei de persoon die al meerdere van deze junks gedaan had, dat er op deze tochten niet gezwommen wordt. Ik stond dus klaar om 11.00. Was zelfs aan de vroege kant en heb nog moeten haasten om op tijd te zijn. De gastheer en gastvrouw zouden er iets later zijn. Uiteindelijk kwamen de meesten pas vlak voor 12.00 aan. En de persoon die mij vertelde dat er niemand ging zwemmen begon daarna nog eens op mijn zenuwen te werken.

Wij zijn vervolgens van de Central Piers naar een van de eilanden gevaren tussen Hong Kong Island en Kowloon door richting het Oosten. Na iets meer dan een uurtje varen kwamen we bij een ander eilandje aan. Hier zouden we aanmeren voor de lunch. Onderweg was het vooral drinken, drinken en eten. Het restaurant was niet meer dan een grote hut op palen en het seafood zou er geweldig zijn en vooral erg vers. Nu ben ik geen fan van seafood (sorry pa :-)). Wat ik geproefd heb, was op zijn best middelmatig, maar de hele entourage was wel erg mooi en erg primitief en dan te bedenken dat je net om de hoek bent van een wereldstad. Het eiland behoort zelfs nog tot Hong Kong, maar het is een wereld van verschil.

De lunch was verder erg apart. Er was natuurlijk volop eten, seafood, vlees, groenten, noodles en rijst. Na het eten was het tijd voor een verjaardagstoast met champagne en cupcakes. Persoonlijk vond ik het een rare combinatie, maar goed als je je maar voorhoudt dat het eigenlijk een dessert is gaat het wel. Ik had overigens meteen mijn partner in crime gevonden aan tafel. Een iemand hield namelijk erg van de cake zelf, terwijl ik een groot fan was van alles wat er aan suiker op de cakejes zat. Dus we hebben een aantal cakejes “eerlijk gedeeld” :-).

Na de lunch zijn we dus doorgevaren naar een baai waar iedereen kon gaan zwemmen. Juist! Iedereen behalve ik, want ik had dus geen zwemkleding bij me. Dus maar bij het vertrouwde recept gebleven (hapje en drankje). Rond een uur of 6 zijn we langzaam teruggevaren naar de Central Piers. We zijn langs de andere kant van het eiland binnen komen varen. Dus we hadden een waanzinnig mooi uitzicht op de verlichte skyline van Hong Kong.

Na de trip zouden we gaan stappen. Ik zou echter eerst naar mijn hotel gaan om om te gaan kleden. Echter ik was er om 20.30 en HK gaat de hele nacht door. Dus ik had me voorgenomen om eerst een paar uur te slapen en me daarna weer bij het gezelschap te voegen. Echter toen ik wakker werd was het 10.30 de volgende ochtend en had ik bijna 14 uur aan een stuk geslapen. Ik zal het wel nodig gehad hebben. :-) Het was in ieder geval hoog tijd om op te staan en eens lekker te gaan sporten in de gym.

No comments:

Post a Comment