Monday, March 28, 2011

Acupuncturist

Ieder land heeft zo zijn eigen gewoontes, tradities en cultuur. Hong Kong heeft heel veel Chinese invloeden, alhoewel Hong Kong Chinezen en Mainland Chinezen niet over 1 kam geschoren willen worden. Hong Kong Chinezen voelen zich toch net even iets beter en iets beschaafder dan Mainland Chinezen. Het valt echter niet te ontkennen dat Hong Kong heel veel Chinese invloeden heeft, om niet te zeggen dat het bijna China is. Er zijn echter wel grote verschillen. Zo is de taal hier Cantonees (met 7 verschillende tonen) en de gemeenschappelijke taal in China is Mandarin (4 verschillende tonen). Daarnaast heeft China meerdere talen (b.v. Hokkien), maar Mandarin is de gemeenschappelijke taal.

Naast de taal heeft Hong Kong ook veel van de Chinese medische wereld overgenomen. Naast reguliere dokters heb je hier veel artsen die geschoold zijn in Traditional Chinese Medicine (TCM). TCM kijkt op een andere manier tegen zaken en kwalen aan dan reguliere geneeswijze. Het zit ook iets meer (voor mijn gevoel) tegen homeopathie aan. Men kijkt naar het lichaam als geheel en doet meer aan oorzaakaanpak dan gevolgbestrijding. Om een voorbeeld te geven. Als mensen hoofdpijn hebben, zal een reguliere arts een pijnstiller voorschrijven om de gevolgen van de pijn te bestrijden, terwijl een TCM arts eerder zal kijken naar waar het vandaan komt, bijv. van een zwakke constitutie. Dan zullen ze proberen bijv. door middel van acupunctuur en kruiden je algehele gesteldheid te verbeteren.

Acupunctuur en TCM wordt dus ook standaard door de werkgever (deels) vergoed in het ziektekostenpakket. Onder het motto: “niet geschoten is altijd mis”, toch maar eens de kans gewaagd en een TCM dokter / acupuncturist bezocht. TCM bestaat namelijk toch enkele (duizenden) jaren langer dan de traditionele geneeskunst. Dus het kan niet anders dan dat TCM over de jaren zijn waarde bewezen heeft. Er wonen per slot van rekening inmiddels meer dan 1 miljard mensen in China en als TCM niet bewezen zou zijn, zou het al lang afgeschoten zijn over de jaren.

Het bezoek aan de TCM dokter was een hele aparte ervaring. Ik moest mijn handen op een kussentje leggen met binnenkant van de palm omhoog, zodat ze in mijn handpalm kon kijken. Blijkbaar valt daar toch heel veel in te lezen, want ze maakte een aantal opmerkingen over mijn verleden die toch redelijk spot-on waren. Ik kreeg zelfs de opmerking dat mijn creatieve lijn erg goed ontwikkeld was. Daar moest ik zeker wat mee doen. Toen ik vertelde dat ik in Finance werkte, zei ze me dat ik zeker een carriere richting iets creatiefs moest overwegen, want het was zeker nog niet te laat en ik zou er erg succesvol in zijn.

Nu denk ik dat de meeste mensen die mij kennen, kunnen beamen dat ik geen ster ben in zingen. Ik kan niet goed tekenen of schilderen en heb ook geen superontwikkeld ritmegevoel. Dus alles met zang, dans, tekenen en schilderen valt al af. Creatief met getalletjes in Finance zal vast ook niet zijn wat ze bedoelde vrees ik. Dus na een paar dagen nadenken, kwam ik tot de conclusie dat ik zo creatief ben dat ik niet eens weet of kan bedenken welke vorm van creativiteit het beste bij mij past. Dus voorlopig neem ik het maar even met een korreltje zout. Het zal wel zo zijn met creativiteit, dat op het moment dat je het juist niet verwacht je die geniale, creative inval krijgt of juist dat top creatieve idee. Geduld brengt vis zullen we maar zeggen ;-)

Daarna werd ik naar kamertje gebracht met een massagetafel. De massagetafel bestond uit bed van verwarmde stenen, wat heerlijk ontspannend was. Vervolgens werden de naalden in mijn lijf geprikt. Eigenlijk voel je er vrij weinig van. Enkele in mijn benen, buik en gezicht. De enige naalden die ik echt goed voelde waren de naalden die aan de zijkant van mijn neus geprikt werden. Daarna werd er een soort warmtestraler over mijn buik geplaatst en een boven mijn hoofd. Dan mag je ongeveer 20 minuten heerlijk ontspannen blijven liggen. Dat is toch wel apart om dan doodstil te blijven liggen. Ik probeerde een keer mijn beenspier aan te spannen om mijn been op te tillen en te verleggen, maar toen voelde ik een scheut van mijn heup naar mijn enkel gaan en terug. Blijkbaar zaten die naalden toch op enkele drukpunten :-).

Na de acupunctuur kreeg ik een cupping. Dan smeren ze een soort vloeistof op je huid. In de ene hand nemen ze een knijptang met daartussen een stukje brandbare stof. Dat steken ze vervolgens aan. De knijptang met het brandend stukje stof houden ze vervolgens in een glazen cup. Die cup plaatsen ze vervolgens op je huid, nadat ze de knijptang er weer uitgehaald hebben natuurlijk en vervolgens bewegen ze die glazen cup over je huid. Dit is om dode huidcellen weg te branden en kan tevens als afvalmethode gebruikt worden in combinatie met de juiste vorm van acupunctuur. Dat komt doordat de warmte in de cup ervoor zorgt dat hij op je huid vacuum zuigt en daardoor alle dode huidcellen meetrekt.

Ik heb het nu inmiddels 2 keer gedaan en het doel is de circulatie te verbeteren en interne blokkades op te heffen. Beide keren voel ik me daarna erg moe en heb vooral veel geslapen. Het lijkt er dus op dat er heel veel vermoeidheid los komt. Ik kijk het even aan of het werkt. Maar een aparte ervaring was het zeker. Helaas heb ik geen foto’s van mezelf met alle naalden in mijn lijf :-).

No comments:

Post a Comment