Thursday, June 9, 2011

Halve Marathon

In Singapore heb ik hem vanwege het warme weer aan me voorbij laten gaan, maar in Hong Kong vond ik het de hoogste tijd om weer eens aan loopevenement mee te doen. Het grootste loopevenement in Hong Kong is met enige zekerheid de Standard Chartered Hong Kong marathon met runs van 10km, halve en hele marathon. Daarnaast heb je trail walking wat neer komt op 100 km wandelen/hardlopen over de Hong Kong Trails. Hiervoor probeer je dan steun te zoeken bij support lopers die een stuk met je meelopen en je bagage dragen (voornamelijk eten / drinken en eventueel stokken voor de stijle stukken en b.v. droge kleren).

Trail Walking heb ik aan me voorbij laten gaan, maar de Hong Kong halve marathon vond ik toch een mooie uitdaging. Er waren 3 starttijden. De lopers die verwachtten tussen 1h30 en 2h te lopen, moesten starten om 05.45. De lopers met een verwachtte eindtijd tussen 2h en 2h30 moesten starten om 08.45 en de groep die verwachtte eindtijd te lopen tussen 2h30 en 3h nog later.

Aangezien ik geen zin had om half in de nacht op te staan om om 05.45 te starten, had ik me veiligheidshalve ingeschreven voor 08.45 categorie, te meer omdat ik de avond voor de halve marathon een galafeest had.

Ik zou samen met een goede vriend lopen. Ik noem hem ook wel mijn “broertje”, de bijnaam broertjes hebben we overgehouden aan de loopgroep in Singapore waar we elkaar ontmoet hebben en samen gelopen hebben. 08.45 stonden we fris aan de start en allebei met te weinig trainingskilometers. Voor de start nog even een sanitaire stop gemaakt. Daar liep ik de consul generaal (de ambassadeur) tegen het lijf die met mij in dezelfde race liep. Erg aardige man en nog een hele tijd met hem opgelopen.

Het parcours is erg saai. Je start in Tsim Sha Tsui (TST) en loopt van daaruit naar de West Kowloon Highway. Die loop je een heel stuk af richting het Noorden. Daar draai je om en loop je hetzelfde stuk terug. Vervolgens door de Western Harbour Crossing Tunnel en dan via Sheung Wan, Central, Admiralty en WanChai naar Causeway Bay waar de finish ligt in Victoria Park. Op ongeveer 15-16km kreeg mijn “broertje” kramp. Dit was net voordat we de tunnel uitkwamen. Daar heeft hij even in moeten houden en heb ik hem daarna niet meer gezien. Voor de tunnel zie je ook niet of nauwelijks mensen langs het parcours. Dus het is een vrij montone loop. Het weer was overigens zeer aangenaam. Het was ook best wel druk, maar eenmaal op de snelweg trok de groep uit elkaar en was het lopen goed te doen. Er stonden zowel aan beide kanten van de snelweg drinkposten. Dus er was volop te drinken, waar ik dankbaar gebruik van gemaakt heb.

Ik vind een halve marathon nog steeds enorm lang en sleep mezelf altijd van kilometer naar kilometer. Ik vraag me ook iedere keer af waar ik aan begonnen ben, maar na afloop ben ik atlijd best een klein beetje trots op mezelf. De eerste 15 kilometer heb ik vrij vlak kunnen lopen. De tijd was niet helemaal wat ik gehoopt had, maar acceptabel gezien de weinige trainingskilometers. Nu is het een kwestie van meer en geregelder trainen. Dan wordt die tijd vanzelf beter.

No comments:

Post a Comment