Sunday, August 26, 2012

You look like a wreck!

Dit weekend moesten we dan echt aan de bak voor de eindtentamens (finals) van Term 1. De studie duurt zoals eerder gezegd 2 jaar en bestaat uit 6 terms. Gelukkig had ik op de vlucht heen nog wat kunnen studeren. Verder ging deze keer alles goed met de bagage. Dus vrij snel de bagage van de band geplukt en op naar de metro. Met de metro naar het stadscentrum gereisd en daarna is het nog een klein stukje lopen naar het hotel. Het is altijd heerlijk om na zo’n lange vlucht even een stukje te lopen en een frisse neus te halen.


Normaal zou ik het liefst even gaan sporten, maar met de tentamens voor de boeg besloot ik die tijd toch maar even aan wat extra voorbereiding te besteden. Rond 23.30 hield ik het echt niet meer en besloot ik maar te gaan slapen. Vervolgens werd ik om 03.00 wakker, om 04.00 nog een keer en de derde keer om 05.00 toch maar besloten om op te staan en wat te gaan leren.

Dit is eigenlijk wat je echt niet moet dan. Je bent namelijk redelijk gefocust tijdens de dag maar zodra dan de druk van het moeten opletten tijdens de colleges wegvalt, ben je dus ook meteen moe. Na een uurtje of 8 ’s avonds is dan ook het beste er vaak ver af.

Dus ga je naar je hotel om nog wat te studeren. Dat is dan worstelen om wakker te blijven tot een uur of 11 a 12 ’s avonds. Vervolgens ga je slapen en 10 tegen 1 dat je de volgende dag weer tussen 3 en 5 1 of 2 keer wakker wordt. Inderdaad dat gebeurde ook. Hoe aantrekkelijk het ook is om je om te draaien het beste wat je kunt doen is eigenlijk gewoon op staan n wat gaan doen. Van omdraaien een beetje soezen (uurtje slapen, even wakker, uurtje slapen, enz) word je uiteidelijk alleen niet fitter. Het omgekeerde is eerder het geval. Maar goed het nadeel is wel dat je niet in het ritme komt. Aan de andere kant als je er maar 2 of 3 dagen bent, kun je die gok nog wel wagen. De omschakeling als je teruggaat is dan namelijk een stuk gemakkelijker.

Na een vrij vermoeiende vlucht en een niet al te beste nachtrust dus maar naar de campus gegaan om het tentamen te maken. Bij het ontbijtbuffet liep ik 1 van mijn klasgenootjes tegen het lijf en dan begint het hele standaardverhaal: “Hey, how are you doing?” “I’m doing very well, thank you so much for asking, how are you?” Bla bla bla. Beetje meer poespas dan men in Nederland gewend is. Dit kan ook gebeuren zonder elkaar echt aan te kijken of oogcontact te maken. Echter toen hij opkeek en mij aankeek, was het: “Oh my god, you look like a wreck”. En bedankt! Weg zelfvertrouwen en dan moet je je tentamen nog gaan maken. Altijd een leuke binnenkomer. Ik kan het ook niet helpen dat ik om het weekend iets meer reistijd heb dan de meesten van mijn klasgenoten.

Na 3 uur tentamen en lunch hadden we nog 1 college. Hier moesten we goed opletten want er zou stof behandeld worden die de volgende dag in het tentamen zou zitten. Ook lekker denk je dan. Vragen stellen over stof die je niet echt hebt kunnen bestuderen of uitgelegd gekregen hebt, behalve 1 dag vantevoren.

Veel mensen hadden volgens mij relatief veel tijd besteed aan het micro economie tentamen en wat minder aan het accounting tentamen. Een groot aantal heeft denk ik ook tot in de vroege uurtjes gestudeerd. De volgende ochtend zag ik namelijk een groot aantal andere “wreckjes”. Wallen, waterige oogjes en een zwaar gebrek aan make-up bij sommige dames vergeleken met andere dagen. Laten we het er maar op houden dat een aantal er niet op hun paasbest uit zagen :).

Mezelf door het tentamen heen geworsteld en vervolgens met iemand afgesproken om in het centrum een kop koffie/thee te gaan drinken. Tegen een uur of 5 was ik terug in het hotel en ging ik even op bed liggen. Nog even snel een telefoontje gedaan en vervolgens was het plan om even uurtje te gaan slapen om vervolgens de gym op te zoeken.

Toen ik mijn ogen open deed was het inmiddels 00.30. Beetje jammer. Dus mezelf maar omgedraaid en toen ik daarna mijn ogen weer open deed was het 06.00 uur. De lange nachten studeren (vaak tot 01.00-02.00 uur) hadden blijkbaar duidelijk hun sporen achter gelaten.

Maar goed Term 1 zit erop. Tijd om even te ontstressen en de accu op te laten voor Term 2. 5 September vertrekt het vliegtuig naar Philadelphia. We hebben onze eerste sessie dit keer op de Philadelphia campus voor we terugkeren naar de San Francisco campus. Ik heb er zin in :).

No comments:

Post a Comment