Friday, May 6, 2011

Brazilie – Sao Paulo

Na het bezoek aan Campinas was het tijd om door te gaan Sao Paulo. Daar zouden we nog enkele trainingsessies geven. Donderdagavond werden we opgehaald en zou de chauffeur ons van Campinas naar Sao Paulo brengen. De rit zou een kleine 2 uur duren afhankelijk van de drukte in het verkeer, maar ik moet toegeven dat ik van de reis zelf niet veel meegekregen heb. Vrij kort na het vertrek viel ik in slaap in het busje en kort voor we bij het hotel aankwamen werd ik weer wakker. Optimaal gebruik gemaakt dus van de reistijd om even uit te rusten.

Ingecheckt en de volgende dag naar kantoor. Het kantoor lag redelijk dichtbij het hotel en de chauffeur zou ons erheen brengen. Sao Paulo had een aantal overeenkomsten met Campinas. Ook hier lag het kantoor in een bewaakte en ommuurde compound. Iets waar je in eerste instantie misschien van opkijkt maar wat blijkbaar in Brazilie bittere noodzaak is.



Het kantoor in 1 van de gebouwen



Een van de eetgelegenheden binnen het complex

De ochtendsessies van de training gingen vrij goed. Tijdens de lunch was het weer een culturele ontdekkingstocht en hebben we “Brigadeiros” ontdekt. Een brigadeiro is een chocolade truffel en ziet er uit als een balletje (een soort Ferrero Rocher) met hagelslag aan de buitenkant, maar heel, heel erg lekker. ’s Avonds zouden we gaan eten bij de Churrascaria, maar daarover heb ik eerder al geschreven.

Zaterdag uitgeslapen en tegen de middag de stad ingegaan. We hebben wat rondgelopen in de omgeving van het MASP (Museu de Arte de Sao Paulo). Het gebouw waarin het museum huist is overigens ronduit lelijk, of is het misschien toch kunstzinnig. Oordeel zelf maar op basis van de foto’s.



MASP - Museu de Arte de Sao Paulo

Vervolgens hebben we de Av. Paulista op en neer gelopen. Hier hadden ze met behulp van steigers een enorme kerststal als een soort viaduct over de weg gebouwd. Verder leek het er met name op alsof de Av. Paulista een van de straten was van het “zakencentrum” met vele bedrijfspanden aan beide kanten. Ondanks het feit dat volgens een aantal informatiebronnen Sao Paulo een erg mooie stad is met qua architectuur een aantal mooie bezienswaardigheden, vond ik Sao Paulo eigenlijk een beetje een grauwe en ook lelijke stad. Het was overigens wel een erg groene stad met grote parken.



De kerststal in Sao Paulo








Het straatbeeld op de Av. Paulista



Sao Paulo - relatief groen

Zaterdagavond hebben we 2 collega’s uitgezwaaid die terug gingen naar respectievelijk India en Mexico. Zondag uitgeslapen en lekker gesport in de gym. Daarna een beetje rondgelopen in de straten rondom het hotel. Terrasje gepakt en nog lekker van het mooie weer genoten. Ik wist inmiddels dat ik een lange reis voor de boeg had en dat het weer wat me te wachten stond toch beduidend een stuk minder zou zijn dan wat ik hier in Sao Paulo had.

Wijken als Pinheiros, Jardim Paulista, Liberdade en Consolaçao schijnen zeker de moeite waard te zijn om even rond te lopen, maar helaas haddenwe daar geen tijd voor.

No comments:

Post a Comment